تقویم انتخابات پارلمانی دیگر معتبر نیست/ کمیسیون انتخابات: انتخابات پارلمانی با تاخیر برگزار خواهد شد

اطلاعات روز: با آن‌که مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات از تکمیل پروسه‌های ارزیابی مراکز رای‌دهی سخن می‌زنند، اما می‌گویند که انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها با تأخیر برگزار خواهد شد.
سیدحفیظ هاشمی، یکی از اعضای کمیسیون مستقل انتخابات دیروز( یکشنبه، ۱۵ دلو) در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت: «به‌دلیل دو سه ماه زمانی که تلف شد انتخابات مطابق تقویم انتخاباتی قبلی برگزار نخواهد شد».
آقای هاشمی می‌گوید برگزاری انتخابات تنها بر عهده‌ی این نهاد نیست و به همکاری ارگان‌های دیگری چون نهادهای امنیتی برای تامین امنیت، ارگان‌های محل برای تعیین حوزه‌های انتخاباتی و ریاست احصاییه‌ی ثبت احوال نفوس برای توزیع تذکره‌های الکترونیکی نیازمند است.
گلاجان بدیع صیاد، رییس کمیسیون مستقل انتخابات نیز گفت که به‌زودی کارمندان جدید برای بست‌های خالی و سرپرستی در این نهاد، استخدام خواهند شد.
او تأکید کرد که ارزیابی مراکز رای دهی تکمیل شده و مسوولیت کمیسیون سمع شکایات انتخابات است که شکایات را در این خصوص بررسی کرده و نتایج آن را با این نهاد شریک سازد.
صیاد افزود که روند ثبت نام و تهیه‌ی فهرست رای‌دهندگان یکی از اولویت‌های کمیسیون است.
او بیان داشت که کتاب‌های ثبت نام تهیه شده و در آینده‌ی نزدیک به افغانستان آورده خواهد شد.
آقای صیاد گفت که اداره‌ی ثبت احوال نفوس براساس توافق‌نامه‌یی که میان این دو نهاد وجود دارد، روند توزیع تذکره‌های الکترونیکی را در وقت و زمان آن آغاز کند.
او افزود که استفاده از تذکره‌های الکترونیکی برای ثبت نام باعث کاهش تقلب احتمالی در جریان انتخابات می‌شود.