رییس شورای ولایتی بلخ: نور مشروط به موافقت حزب جمعیت با والی جدید توافق خواهد کرد

اطلاعات روز: گزارش‌ها حاکی از آن است که حزب جمعیت اسلامی با ارگ ریاست‌جمهوری به توافق رسیده و اسحاق رهگذر، یکی از فرماندهان این حزب به‌عنوان والی جدید بلخ معرفی شده است.
یک منبع معتبر از ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان به بی‌بی‌سی تایید کرده که «بر اساس توافق حزب جمعیت اسلامی و حکومت افغانستان، اسحاق رهگذر به‌عنوان والی جدید بلخ تعیین شده است.»
این منبع می‌گوید آقای رهگذر پیش از نوروز کار خود را شروع خواهد کرد.
اسحاق رهگذر از فرماندهان حزب جمعیت اسلامی و از افراد نزدیک به آقای نور است. او پیش از آقای نور نیز در پست ولایت بلخ کار کرده است. او اکنون نماینده‌ی ولایت بلخ در مجلس نمایندگان است.
افضل حدید، رییس شورای ولایتی بلخ و یکی از نزدیکان آقای نور به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت که نام آقای رهگذر در فهرست پیشنهادی حزب جمعیت برای جانشینی آقای نور گنجانیده شده است.
وی افزود که اگر حزب جمعیت اسلامی با ارگ ریاست‌جمهوری به توافق رسیده و آقای رهگذر به‌عنوان والی جدید بلخ معرفی شده باشد، عطامحمد نور نیز موافق است.
منیر فرهاد، سخن‌گوی عطامحمد نور، والی پیشین بلخ نیز در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی تأیید کرده است که نام آقای رهگذر در فهرست پیشنهادی حزب جمعیت اسلامی برای جانشینی آقای نور بوده است.
اما او می‌گوید هنوز هیچ توافقی صورت نگرفته و تصمیم نهایی با رهبری حزب جمعیت اسلامی است.
این در حالی است که دیروز (دوشنبه،۲۱ حوت) عبدالله عبدالله، رییس اجراییه از رفع قریب‌الوقوع تنش‌ها میان ارگ و حزب جمعیت خبر داده بود.
سه ماه قبل که ریاست جمهوری اعلام کرد که محمداشرف غنی، رییس‌جمهور استعفای عطامحمد نور، والی بلخ را پذیرفته و محمدداوود، را به‌عنوان والی جدید بلخ معرفی کرده است اما آقای محمدداوود تاهنوز نتوانسته است به بلخ برود.
آقای نور استعفایش را مشروط به تحقق خواست‌های حزب جمعیت خوانده و گفته است که تا زمانی میان ارگ و حزب جمعیت توافق صورت نگیرد او به‌عنوان والی بلخ به کارش ادامه می‌دهد.