همایون همایون: اتهام فروش آب‌های افغانستان به ایران دسیسه‌ی ارگ است

اطلاعات روز: همایون همایون، معاون اول مجلس نمایندگان در واکنش به شایعات و اتهام‌های وارده برخودش در مورد فروش آب‌های افغانستان به ایران، گفت که این دسیسه‌ی ارگ است.
آقای همایون می‌گوید که حکومت پس از ناکامی در انتخابات هیأت اداری مجلس نمایندگان هم اکنون تلاش دارد تا با توطئه چینی موثریت او را در مجلس کم سازد.
همایون همایون اخیراً در یک مصاحبه با یکی از تلویزیون‌ها خصوصی در مورد مشکل آب افغانستان و ایران گفته است که افغانستان در مورد آب بالای ایران ظلم می‌کند و در این مورد باید مطابق توافقنامه‌های امضا شده عمل شود.
او در این مصاحله گفته است که دیدگاه رییس جمهور به موضوع آب‌های کشور ابزاری است و آقای غنی مهار آبهای کشور را به دلیل جلب رای مردم در انتخابات آینده مطرح می‌کند.
این مصاحبه تلویزیونی آقای همایون با واکنش‌های زیادی در صفحات اجتماعی مواجه شده و کاربران او را به آب فروشی متهم می‌کنند.
برخی نمایندگان مجلس نیز در نشست امروز (دوشنبه، 28 حوت) مجلس، به اظهارات آقای همایون واکنش تندی نشان دادند.
راضیه منگل نماینده مردم پکتیا گفت که آب افغانستان سرمایه مردم است و هر فرد سیاسی که سرمایه را به دلیل اثبات جاسوسی‌اش به همسایه می‌بخشد مرتکب خیانت ملی شده است.
خانم منگل گفت: «خیانت هم از خود حد دارد؛ اما مردم افغانستان هوشیار شده اند و این افراد را خوب می‌شناسند».
اماهمایون همایون معاون اول مجلس نمایندگان ضمن رد اتهام آب فروشی برخودش، گفت: «حکومت بعد از مداخله و ناکامی در انتخابات هیأت اداری مجلس، حالا تلاش دارد مرا بدنام سازد و از این رو چند خیاط را مامور کرده تا مرا در صفحات اجتماعی به آب فروشی به ایران متهم کنند».
آقای همایون تصریح کرد که او کسی است که در برابر 5 نفری که در حکومت اختلافات قومی را دامن می‌زنند، ایستادگی می‌کند و هرگز نمی‌تواند آب‌های کشور را به فروش برساند.
همایون تاکید کرد: «هیچ اسنادی در افغانستان نیست که براساس آن من منافع ایران، پاکستان و یا روسیه را بر منافع ملی افغانستان ترجیح داده باشم؛ این توطئه و دسیسه از سوی ارگ ریاست جمهوری، شورای امنیت ملی، شخص استانکزی و برخی وزیران طرح ریزی شده است تا موثریت مرا در مجلس کم بسازند.»
با این وجود، سال گذشته پس از اعلام تصمیم حکومت مبنی بر ساخت بندهای آب برسر دریای هلمند، دولت ایران گفت که تحمل ساخت این بندها را ندارد.
اما رییس جمهور غنی ضمن تأکید بر مهار آب‌های کشور گفت که با ایران نیز مطابق توافقنامه‌آبی و اصول بین المللی رفتار می‌کند.