خبرنگار ناراضی

هادی دریالی
حمایت ریش‌سفیدان، جوانان، زنان، دختران، کارمندان، اربابان، سیاست‌مداران، فیلسوفان ملی، جماعت‌شناسان و بقیه‌ی اقشار قریه‌ی نوآغاز ولسوالی دیر‌پای ولایت نونهال را‌ از کاندیداتوری آقای داکتر اوباما اوباما (رفیق دالایی لاما)، اول برای شخص داکتر صاحب، بعد برای خانم مبارکه‌‌ آفتاب‌سوخته، سپس برای فرزندان آینده، باز هم سپس برای تکت انتخاباتی سپورت و سیاست، ریپورت کار به جماعت، ایمپورت سرمایه به اقتصادت‌ و معامله با رشادت و مجاهدت تبریک عرض می‌نماییم. از خداوند مبارک و تعالا آرزو داریم که دشمنان آقای داکتر اوباما اوباما‌ در این انتخابات شکست خورده تا زمینه‌ی امحای فساد، به الحاد کشانیدن منافقین، از غزنی بیرون کردن قبلگاه عبدالرازق‌ و به جلو انداختن پروژه‌های به تعویق افتاده‌ فراهم شود. من حاجی قطب‌الدین، فرزند دگرجنرال کوفی منان، به نیابت از آن‌عده اهالی قریه که نتوانستند به خدمت داکتر صاحب باشرف شوند، از تیم و برنامه‌های نهایتاً پسندیده‌ی داکتر صاحب اوباما اوباما حمایت می‌کنیم. البته خدمت داکتر صاحب عرض شود که چند روز قبل‌ پروفیسور ملا اکبر فقیرزی با دو معاون نامرد به قریه‌ی ما تشریف آورده بود و می‌خواست کمپاین کند که با مقاومت فرزندان مجاهد دیار ما مواجه شد. خوش‌بختانه از آن پس ما به هجوم فرهنگی سایر کاندیداها مواجه نشده‌ایم. اینک با افتخار به داکتر اوباما اوباما اعلام می‌داریم که مردم‌ هر روز بیش‌تر از کرزی ناامید می‌شوند. تنها راه ثبات و مقاومت افغانستان، به شما منتهی می‌شود…
البته هر روز از این نوع اعلام حمایت‌ها می‌شنویم. هر تکت تلاش دارد ویدیوی این اعلام حمایت‌ها را فشرده در وقفه‌های بازرگانی برنامه‌ی ستاره‌ی افغان، سریال وادی گرگ‌ها، خبرها، سریال خروس بی‌ناموس، سریال قشنگ‌ترین دزد، آخرین شعار مالی کی خواهد بود و غیره برنامه‌ها‌ خدمت ما جوانان بی‌خار و بی‌فکر و بی‌کار و بی‌کارت تقدیم کند. عکس‌های آن را در فیس‌بوک آپلود کند تا شاغلین فیس‌بوک‌ آن را دیده و اشک شوق از از بیست و هفده قسمت بدن‌شان خارج شود. به گزارش استاد ملکوک‌الشایعات، هر 10 کاندید باقی مانده، دارای برنامه‌های قشنگ و دل‌چسبی هستند که اگر خدا تمام این ده کاندید را به پیروزی برساند، انشا‌الله افغانستان در ظرف 12، ده روز‌ به یک کشور مستقل و آزاد تبدیل خواهد شد. این گزارش در حالی انتشار یافته که یکی از نامزدان‌ قبلاً از خیر و شر ریاست جمهوری تیر شده است! هرچند در این گزارش از وی نام برده نشده، اما احتمالات منابع آگاه و موثق حاکی از آن اند که آقای هدایت امین ارسلا‌ به نفع محمد شفیق گل آغا شیرزی (‌که اختصار نامش مشگاش می‌شود)، از خیر و شر ریاست جمهوری تیر شده است. ه.ا.ا (هدایت امین ارسلا)‌ که شخصاً این گزارش را تأیید می‌کند، از ثبت ‌نام کردن پشیمان نیست‌ (اگر خدا زنده داشت، در هر دور با برنامه‌های جدید و مدل بالا‌ باز هم ثبت نام خواهد کرد).
دلیل این‌ کار، دقیقاً ثبات کرزی در محکوم کردن دشمنان مردم افغانستان بعد از هر انفجار و انتحار است که در گوشه و کنار کشور، هر روز قربانی می‌گیرد. هر کسی مطابق واکسیناسیون نامه‌ی ژنیو 9، حق دارد که از تداوم و تحول برخوردار باشد. طالبان می‌کشد، بار بار می‌کشد، کرزی محکوم می‌کند، بار بار محکوم می‌کند. دیگران هم می‌توانند بار بار نامزد شوند، بعد تحول کنند. دیروز دو انفجار، یکی در ارزگان و دیگری در هلمند صورت گرفته است. در ارزگان‌ 11 نفر را کشته و 42 نفر زخم‌ برداشته که کرزی این حمله را شدیداً محکوم کرده و دستور داده که‌ دشمنان افغانستان باید از این حملات دست بردارند. در هلمند، سه کودک زخمی شده، آقای کرزی زخم و جراحت این کودکان را جدی ندانسته و به صورت مشروط آن را محکوم کرده است. به باور کرزی، اگر حال این کودکان طی سه ماه آینده خوب شد، محکومیت لغو می‌شود و هیچ‌خللی در نیت صلح دولت نباید وارد شود. احیاناً اگر دست‌ها و عوامل خارجی در قضیه دخیل بود و این سه کودک طی سه ماه آینده‌ به صورت کامل صحت‌یاب نشدند، دشمنان مردم افغانستان بدانند که دولت افغانستان‌ در امر مبارزه با تروریزم‌ جدی است و در این زمینه از هیچ‌غفلتی دریغ نخواهد کرد. مقام‌های وزارت دفاع نیز از کشته‌شدن افراد بی‌گناه در ارزگان غم‌گین‌اند. وزارت داخله هم غم‌گین است. اراکین عمیق‌پایه‌ی کشور نیز مجبورند رنج فراوان را تحمل کنند. جامعه و فعالان مدنی نیز این قتل و خون‌ریزی را دوست ندارد. عمیق‌پایه گفتم یک خاطره یادم آمد. در گذشته‌های دور که از ستلایت و حساب بانکی و ماسترکارت و موترهای زره خبری نبود، مردم مجبور بودند پول خویش را نزد خویش نگه‌دارند. اگر امنیت جامعه تضمین نبود، هیچ‌فرقی به حال داشته‌های مردم نداشت. هرکسی تمام پول و ثروت خویش را نزد خویش نگه ‌می‌داشت. بعضی‌ها آن را دفن می‌کردند، اما از وقتی که مسئله‌ی کشف گنج ظهور کرد، این روش باطل اعلام شد. در آن زمان مردم برای این‌که از شر دزدان در امان باشند، دوست داشتند دزدان شهر را شناسایی کرده و با آن‌ها رفاقت کنند. این رفاقت هرچند خیلی خطرناک بود، اما این فرصت را به دست صاحبان پول (سرمایه‌داران، نه هرکسی)، می‌داد تا از سرشت و خوی دزدان باخبر شوند و مطابق آن زندگی خویش را عیار کنند. مجلس سنای انگلستان این کار سرمایه‌داران را به تعمیق پایه تشبیه کرد (علت این تشبیه واضح بود). بعد از آن مقام‌های عمیق‌پایه هر روز بیش‌تر به مردم خدمت می‌کردند. مقام‌های عمیق‌پایه‌ی ما‌ نه تنها رفیق دزد می‌شوند که ثروت‌شان را در خارج در حسابات بانکی ذخیره می‌کنند. بر‌اساس یافته‌های مک‌چاک‌فن (ارتفاع‌شناس بین‌المللی)‌، کشورهای اروپایی به صورت طبیعی از سطح بحر نسبت به افغانستان پایین‌تر است‌ و این تفاوت ارتفاع میان قاره‌ی سبز و افغانستان‌ نیز به تعمیق پایه‌های مقام‌های افغانستان‌ کمک می‌کند.
از همین‌رو‌، بهتر است آینده‌ی افغانستان را مثل امروزش پیش‌بینی کنیم، چون مقام‌های عمیق‌پایه‌ خر نیستند که به این راحتی‌ دست از دامان کشور بردارند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *