توافق ترکیه با افغانستان در مورد پناهجویان: 670 پناهجو بازگردانده می‌شوند

علی حکمت-ترکیه
با پخش یک گزارش خبری از شبکه‌ی سی‌ان‌ان ترک در مورد موج جدید مهاجرت پناهجویان از افغانستان به ترکیه، خبرگزاری‌های مخالف دولت به انعکاس منفی آن شروع کردند که باعث شد وزیر داخله‌ی ترکیه با ویس‌احمد برمک وزیر داخله‌ی افغانستان، وزیر داخله‌ی پاکستان اسحق اقبال و وزیر داخله‌ی یونان تلفونی صحبت کند.
در نتیجه، به‌تازگی هیأتی از افغانستان وارد شهر ارزروم شده و در مورد این مشکل به توافق رسیده‌اند. شبکه‌ی خبری «ارزروم گون باکیش» گزارش کرده است که مقامات به توافق رسیده‌اند و پناهجویان از ارزروم به کابل توسط هواپیما دیپورت می‌شوند -که در مرحله‌ی اول 670 پناهجو برگردانده (دیپورت) خواهند شد.
هاشم ازوجان، ریس اداره‌ی مهاجرت شهر ارزروم نیز گفته است: «به‌زودی مشکل ورود پناهجویان حل خواهد شد. ما آن‌ها را دستگیر کرده و به وطن‌شان برمی‌گردانیم.»
پولیس فعالیت توقیف و دستگیری پناهجویان را شروع کرده است
پناهجویان مسافه‌یی بیش از 300 کیلومتر از نواحی مرزی تا شهرهای آغری و ارزروم را پیاده طی می‌کنند، چون پولیس و مقامات امنیتی ترکیه اخیرا به هیچ وسیله‌ی نقلیه‌یی اجازه‌ی سوار کردن پناهجویان فاقد مدرک را نمی‌دهد. به این خاطر اکثر پناهجویان بعد از عبور از مرز مشترک ایران-ترکیه، این مسیر را پیاده طی می‌کنند. این مسیر کوهستانی و سرد هنوز با برف پوشیده است و مشکلات زیادی را برای پناهجویانی که به‌شکل غیرقانونی از مرز گذشته‌اند ایجاد می‌کند.
پناهجویان بعد از رسیدن به ترمینال شهری آغری و ارزروم نیز با مشکلات پیدا کردن وسایط نقلیه به مقصد آنکارا و استانبول گرفتار اند، زیرا شرکت‌های ترانسپورتی از جریمه‌های سنگین سوار کردن یک فرد بدون مدرک می‌ترسند. بدین ترتیب پناهجویان هر روز در داخل این شهر زیادتر شده و بی‌سرنوشت و سرگردان و بی‌پول در ترمینال‌های شهری و داخل شهر رها می‌شوند.
از امروز نیروهای امنیتی، تمامی پناهجویانی را که با پای پیاده به مقصد شهرهای وان، ایغدیر، آغری و ارزروم در حرکت‌اند متوقف کرده و به مراکز بازداشت منتقل می‌کنند. در آن‌جا آن‌ها را معاینه صحی کرده و سپس مراحل اداری پرونده‌شان آغاز می‌شود. تعدادی که به‌شکل جدی مشکل دارند و با برگشت به افغانستان امنیت جانی نخواهند داشت و یا به‌دلیل مریضی‌های جدی ممکن است مدتی بیشتری در ترکیه بمانند. بدین ترتیب دیگر به هیچ پناهجویی اجازه‌ی ورود به مراکز شهرها را نمی‌دهند.
کمبود جا در مراکز بازداشت
باورود و دستگیری تعداد زیادی از پناهجویان، مراکز بازداشت این شهرها پر شده و دیگر پذیریشی ندارد. به این خاطر مرکز ورزشی «آش قلعه» در شهر ارزروم را به این منظور اختصاص داده‌اند.
هاشم ازوجان، رییس اداره‌ی مهاجرت شهر ارزروم گفته است که قبلا به‌خاطر مشکل مدارک سفر پناهجویان مراحل اخراج پناهجویان به افغانستان به مشکل برمی‌خوردیم که زمان زیادی باید منتظر می‌ماندی. حالا با آمدن هیأت از افغانستان این مشکل نیز به‌واسطه‌ی سفارت و قنسولگری‌های افغانستان در ترکیه حل شده است.
وی اضافه کرده است که به‌خاطر حل اخراح این‌همه مهاجر به افغانستان از هواپیماهای تجارتی چارتر کمک خواهند کرد و به‌شکل مستقیم از ارزروم به کابل پرواز خواهند کرد؛ بنابراین، دیگر نیازی به انتقال پناهجویان از شهرهای شرقی به آنکارا و استانبول نیست.
نظر به توافق دوطرفه‌ی ترکیه با هیأت اعزامی افغانستان، در مرحله‌ی اول مدارک سفر 670 پناهجو آماده خواهد شد و در زمان کوتاهی صاحبان مدارک اخراج خواهند شد.