برخی نمایندگان با طرح واگذاری زمین دامنه‌ی کوه قوریغ به حزب اسلامی مخالفت کردند

اطلاعات روز: همایون همایون، معاون اول مجلس نمایندگان می‌گوید که توزیع زمین به اعضای حزب اسلامی گلبدین حکمتیار خلاف قانون اساسی و قانون توزیع زمین است.
آقای همایون که در نشست امروز (چهارشنبه، 22حمل) مجلس صحبت می‌کرد، با تأکید گفت که هیچ حزبی بالاتر از حزب دیگر نیست و حکومت نباید به یک حزب امتیاز ویژه قایل شود و یک ساحه مشخص را به آن حزب اختصاص دهد.
به گفته‌ی او، اگر چنین امری در توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی ذکر شده باشد نیز در چوکات قانون باید عملی گردد و زمین برای آنعده از افراد حزب توزیع شود که مستحق‌اند.
جعفر مهدوی، نماینده مردم کابل در مجلس نیز گفت که توزیع زمین دامنه‌ی کوه قوریغ به اعضای حزب اسلامی گلبدین حکمتیار خلاف قانون اساسی و مخالف منافع ملی کشور است.
آقای مهدوی افزود: «بسیاری از زمین‌ها در دامنه این کوه ملکیت‌های شخصی افراد هستند و برخی آن به وزارت دفاع تعلق دارد، ولی مشخص نیست که حکومت بر بنیاد کدام قانون این زمین‌ها را به حزب اسلامی توزیع می‌کند.»
این عضو مجلس تأکید کرد که توزیع زمین در دامنه کوه قوریغ «توطئه‌ی از سوی شورای امنیت ملی و رییس‌جمهوری غنی» است تا در غرب کابل جنگ قومی به راه اندازند.
آقای مهدوی هشدار داد که اگر زمین‌های دامنه کوه قوریغ به افراد حزب اسلامی توزیع گردد، مردم منطقه دشت برچی به آن شدیداً اعتراض خواهند کرد.
این عضو مجلس اضافه کرد که هم اکنون نیز مردم دشت برچی اعتراض شدید خود را به این تصمیم حکومت اعلام کرده‌اند و حکومت باید از ایجاد اختلافات قومی خودداری کند.
او گفت که باید یک هیأت بی‌طرف این فیصله حکومت را بررسی کند تا مشکلات قومی ایجاد نگردد.
اخیراً گزارش‌های منتشر شد که حکومت زمین‌های مربوط به وزارت دفاع را در دامنه کوه قوریغ به اعضای حزب اسلامی گلبدین حکمتیار واگذار می‌کند تا این حزب به مهاجران و اعضایش به‌منظور تهیه مسکن توزیع کند.