رییس امنیت ملی ابقا شد

اطلاعات روز: معصوم استانکزی رییس امنیت ملی در نشست امروز مجلس نمایندگان استیضاح ولی نمایندگان مجلس به او رأی عدم صلاحیت ندادند.
پیگیری نشدن حملات انتحاری، افزایش ناامنی در سراسر کشور، سیاسی سازی ریاست امنیت ملی، دامن زدن به اختلافات قومی، زبانی و سمتی از دلایل استیضاح آقای استانکزی در نشست امروز (چهارشنبه، 5، ثور) مجلس گفته شد.
رییس امنیت ملی در پاسخ به سوالات مطرح شده از سوی نمایندگان گفت که این ریاست مکلفیت دارد تمامی مواد خام پالیسی‌های سیاسی مبتنی بر منافع ملی را آماده و به «بزرگان» پیشنهاد کند تا بر اساس آن تصمیم معقول و سنجیده شده گرفته شود.
آقای استانکزی گفت که تکرار حملات تروریستی عوامل مختلف دارد؛ دشمنان مردم افغانستان یکی نیست بل که گروه مختلف با مردم دشمنی دارند؛ ولی ریاست امنیت ملی سازماندهندگان همه حملات را پیگیری کرده و هم اکنون ده‌ها و صدها نفر به ظن دست داشتن در حملات بازداشت شده‌اند.
او در مورد حل مشکل بلخ و گفت‌وگو با ژنرال دوستم ،معاون اول ریاست جمهوری گفت، نه تنها امنیت ملی بلکه هرکسی که چنین اختلاف‌ها را حل کند، در واقع به ثبات کشور کمک کرده است.
رییس امنیت ملی هرگونه بی‌کفایتی و دامن زدن به اختلافات قومی را از سوی منسوبان ریاست امنیت ملی رد کرد و گفت که برای تأمین ثبات در کشور و زدودن تفکر افراطیت باید بیشتر از طریق دانشگاه‌ها، مدارس، مکاتب و سایر مراکز تعلیمی کار صورت گیرد، در غیر آن زمینه رشد تفکر افراطیت در کشور محدود نخواهد شد.
رییس امنیت ملی افزود، کشور باید از این حالت فعلی گذار داده شود و همه باهم روی حل مسایل بزرگ ملی مردم را در انتخابات تشویق کنند تا نظام سیاسی کشور مشروعیت قانونی خود را از رای مردم به دست آورد.
او هم‌چنین از دخالت اعضای مجلس در امور نهادهای امنیتی شکایت کرد.
آقای استانکزی خطاب به نمایندگان گفت: «بخاطر تاثیر گذارای بالای نهادهای امنیتی کی است که کوشش نمی‌کند و تقرر فرمانده پولیس، ولسوالی و سایر مسولان محلی را نمی‌خواهد؛ شما برای رضایت بانک رای که در محلات دارید بالای نهادهای امنیتی فشار می‌آورید، ولی اگر این مداخلات از امروز قطع شود هم وقت است.»
سر انجام پس از پایان پرسش و پاسخ، بسیاری نمایندگان نشست مجلس را ترک کردند و تنها 66 نماینده در رای گیری قناعت و عدم قناعت شرکت کردند.
از این میان نیز 44 نماینده به آقای استانکزی رای مخالف دادند، 19 نماینده رای موافق، 1 رای سفید و 2 نماینده هم رای باطل استفاده کردند و با این وجود آقای استانکزی دوباره در پست خود ابقا شد.
گفتنی است که مجلس نمایندگان برای رد صلاحیت یک عضو کابینه، به 117 رای مخالف نیاز بود که نمایندگان مخالف این رقم را تکمیل نتوانستند.