کمیسیون مستقل حقوق بشر برنامه‌ی جدید استراتژیک پنج ساله‌‌اش را معرفی کرد

اطلاعات روز: مسئولان کمیسیون مستقل حقوق بشر دیروز برنامه‌ی جدید استراتژیک پنج ساله‌ی خود را به منظور بررسی تخطی‌های حقوق بشر و رسیدگی به قضایای ناقضان حقوق بشر معرفی کرد. داکتر سیما سمر، رییس این کمیسیون گفت که کارهاى ابتدایی این برنامه آغاز شده و در آینده‌ی نزدیک با نهادهاى دولتى و جامعه‌ی مدنى جهت گرفتن نظریه‌ها در میان گذاشته خواهد شد.
او هم‌چنان می‌گوید که برنامه‌ی جدید استراتژیک پنج ساله‌ی کمیسیون مستقل حقوق بشر از طريق دفتر‌های ساحوى این کمیسیون به نظر‌‌گيرى گذاشته خواهد شد. بانو سمر افزود که این برنامه با مشارکت دست‌اندرکارن بيرونى، تدوير جلسات و ورکشاپ‌هاى مشوره‌دهى معرفی می‌شود.
کمیسیون مستقل حقوق بشر برنامه‌ی جدید استراتژیک پنج ساله‌ی خود را در حالی معرفی کرد که برنامه‌‌ی سال‌های ١٣٨٩ الى ١٣٩٢ این کمیسیون به مرحله‌ی پايانى‌اش رسیده است. سیما سمر گفت که کميسيون مستقل انتخابات مصمم است که برنامه‌ی جديد خود را براساس تحولات و نيازمندى‌هاى جديد در عرصه توسعه‌ی حقوق بشر در افغانستان معرفی کند.
او هم‌چنان می‌گوید که در این برنامه دیدگاه‌ها و نظریات نهادهای جامعه‌ی مدنی، ارگان‌های دولتی و شهروندان کشور ضروری است. به گفته‌ی او، کميسيون مستقل حقوق بشر در برنامه‌ی سال‌های 1389 تا 1392 در بسیاری از موارد با وزارت‌هاى دفاع و داخله جنجال‌هایی روى شکنجه‌ی متهمان داشته است.
رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر تأکید کرد: «افراد مجرم و متهم توسط وزارت‌های داخله و دفاع بازداشت می‌شوند و دو وزارت حق شکنجه کردن را ندارند، به خاطرى که شکنجه يک عمل غير‌انسانى است و از جمله‌ی‌ جرايم ضد‌بشرى شمرده می‌شود».
در نشست معرفی برنامه‌ی استراتژیک جدید‌ کمیسیون مستقل حقوق بشر شماری از نهادهای جامعه‌ی مدنی، مقام‌های دولتی و مدافعان حقوق بشری نیز حضور داشتند. بانو سمر گفت: «در این نشست از آن‌ها به خاطری دعوت شد تا راه‌حل مشکلاتى که ميان کميسيون مستقل حقوق بشر و وزارت‌هاى دفاع، داخله و امنيت مشترک‌اند، در‌يافته و در اين برنامه گنجانده شود».
رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر تأکید کرد که در بعضى موارد افراد غیر‌مجرم آن‌قدر مورد شکنجه قرار می‌گيرند که مجبور به اعتراف دروغين می‌شوند. عبدالاحد فرزام، هم‌آهنگ کننده‌ی نظارت، ارزيابى و گزارش‌‌دهى کميسيون مستقل حقوق بشر نیز گفت، هدف از برنامه‌ی جدید استراتژیک، دادخواهى در سطوح ملى، منطقه‌اى و بين‌المللى براى تحقق حقوق بشر‌ است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *