پایان حضور آمریکا در افغانستان، به معنای ختم مأموریت ناتو است

اطلاعات روز: جیمز کننگهم، سفیر آمریکا در افغانستان اعلام کرده است که اگر پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن امضا نشود، نیروهای آمریکا و ناتو در پایان سال 2014 افغانستان را ترک خواهند کرد. او هم‌چنان می‌گوید که اگر آمریکا از افغانستان خارج شود، ناتو نیز در این کشور باقی نخواهد ماند.
کننگهم‌ می‌گوید که آمریکا و جامعه‌ی جهانی با منافع مشترک برای مبارزه با تروریزم وارد افغانستان شده و این روند ادامه دارد. او می‌گوید که مبارزه با تروریزم در افغانستان نیاز به حضور طولانی آمریکا در این کشور دارد و یگانه راه‌حل برای نابود کردن دهشت‌افگنان، امضای پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن است.
اخیراً روابط کابل با واشنگتن و ناتو به دلیل عدم امضای پیمان امنیتی با آمریکا بیش‌تر از هر زمانی تیره شده است. جمیز کننگهم، سفیر آمریکا در افغانستان در یک نشست خبری در بلخ گفت، عدم امضای پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن، تأثیر‌ ناگواری در بخش‌های انکشافی و توسعه‌ی اقتصادی آمریکا در افغانستان داشته است.
او گفت: «متن پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن از سوی ملت افغانستان و لویه جرگه‌ی این کشور تأیید شده و گروهای دیگر‌ افغانستان نیز از امضای آن حمایت کرده‌اند، اما کرزی از امضای آن خوداری می‌کند». جمیز کننگهم گفت که اگر کرزی پیمان امنیتی با آمریکا را امضا نکند، آنان این پیمان را با رییس جمهور بعدی افغانستان امضا خواهند کرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *