جنجال اسناد تحصیلی 400 نامزد شوراهای ولایتی

اطلاعات روز: نادر محسنی، سخن‌گو‌ی کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی می‌گوید که اسناد تحصیلی 400 نامزد شورهای ولایتی تا شنبه هفته‌ی آینده (17 حوت) بررسی خواهد شد. بررسی اسناد تحصیلی 400 نامزد شورای ولایتی دیروز آغاز شد و به گفته‌ی محسنی، بررسی اسناد این نامزدان تا هفته‌ی آینده تکمیل می‌شود.
مسئولان کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی می‌گویند که وزارت معارف شب دوشنبه هفته‌ی جاری، اسناد تحصیلی 900 نامزد شوراهای ولایتی را به این کمیسیون فرستاده است. آنان تأکید می‌کنند که براساس این فهرست، اسناد تحصیلی 900 نامزد شوراهای ولایتی نواقص دارد و از این میان 400 تن آنان فاقد اسناد تحصیلی‌اند.
نادر محسنی، سخن‌گو‌ی کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی دیروز در یک نشست خبری در کابل به خبرنگاران گفت: «وزارت معارف در مورد اسناد تحصیلی نامزدان شوراهای ولایتی لیست تازه‌ا‌‌ی را فرستاده و مطابق آن 400 نامزد فاقد اسناد تحصیلی‌ و اسناد تحصیلی 500 نامزد دیگر شوراهای ولایتی نواقص دارد».
او ‌می‌گوید، کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی تنها اسناد تحصیلی نامزدانی را به بررسی گرفته که در لیست ارسالی وزارت معارف بدون اسناد معرفی شده‌اند. سخن‌گوی کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی افزود، در صورتی که نامزدان یاده شده از اسناد تحصیلی‌شان دفاع کرده نتوانند، از فهرست نهایی حذف خواهند شد.
محسنی هم‌چنان در مورد اسناد تحصیلی 500 نامزد دیگر گفت: «براساس لیست ارسالی وزارت معارف، اسناد تحصیلی نامزدان یاده شده در قسمت نام و نام پدرشان و جدول نتایج دچار نواقض است. زمان‌ کافی وجود ندارد و ما آن را بررسی نخواهیم کرد و 500 نامزد به مبارزات انتخاباتی‌شان ادامه بدهند».
محسنی اما می‌گوید که وزارت معارف در لیست ارسالی‌اش به کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی تعدادی از نامزدان شوارهای ولایتی را فاقد اسناد تحصیلی خوانده است، ولی اکثر آنان اسنادشان را با مهر وزیر فعلی و گذشته در اخیتار دارند. او می‌گوید که در چنین‌ حالتی، نمی‌توانند نامزدان را از فهرست نهایی حذف کنند.
سخن‌گوی کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی تأکید کرد که احتمال دارد وزارت معارف در تحولات اخیر دچار مشکل شده باشد ‌یا آرشیف اسناد این وزارت در برخی موارد به‌روز نیست. پیکارهای انتخابات نامزدان شوراهای ولایتی دو روز پیش رسماً آغاز شد و حدود 2700 نفر در این انتخابات نامزدند.
در همین حال، شماری از نامزدان شوراهای ولایتی که به خاطر‌ دفاع اسناد تحصیلی‌شان در کمیسیون شکایت‌‌های انتخاباتی حضور داشتند، از این کمیسیون انتقاد کردند. ملک محمد ملک‌زاده، نامزد شورای ولایتی کابل گفت: «کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی اسناد تحصیلی نامزدان را دیرهنگام به بررسی گرفته است. فعلاً کمپاین‌ها شروع شده و اکثر اوراق تبلیغاتی نامزدان چاپ شده است».
با این حال، مسئولان کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی تأیید کردند که اسناد تحصیلی نامزدان شوراهای ولایتی دیرهنگام بررسی می‌شود. نادر محسنی، سخن‌گوی این کمیسیون گفت: «درست است که بررسی اسناد تحصیلی نامزدان دیرهنگام آغاز شده است، اما وزارت معارف شب دوشنبه برای ما لیست اسناد تحصیلی تعدادی نامزدان را فرستاد و ما مطابق قانون، ناگزیریم آن را بررسی کنیم».

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *