عفو بین‌الملل: حقوق ‌بشر اولویت‌‌ درجه دوم نامزدان تلقی نشود

اطلاعات روز: سازمان عفو بین‌الملل به‌تازگی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری آینده خواسته که به موضوع حقوق بشر ارج بگذارند و آن را در اولویت برنامه‌های‌شان قرار دهند. این سازمان هشدار داده است که هرگونه بی‌توجهی در زمینه‌ی حقوق بشر باعث عقب‌گرد افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ خواهد شد.
عفو بین‌الملل سازمانی غیر‌دولتی است و مقر آن در لندن می‌باشد. این سازمان بیش از ۳ میلیون عضو دارد و در راستای حمایت از حقوق بشر در سطح جهان فعالیت می‌کند. سازمان عفو بین‌الملل به‌تازگی با نشر گزارشی اعلام کرد که نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در مبارزات انتخاباتی‌شان موضوع حقوق بشر را نادیده نگیرند.
براساس گزارش این سازمان، وضعیت حقوق ‌بشری در افغانستان در یک‌دهه‌ی گذشته بهبود یافته، اما هنوز هم بسیاری از شهروندان این کشور در حالت بدی قرار دارند. در گزارش عفو بین‌الملل تأکید شده است که نامزدان انتخابات آینده‌ی افغانستان حقوق زنان و دختران را در صدر برنامه‌های‌شان قرار دهند.
هم‌چنان این سازمان از دولت افغانستان و نهادهای بین‌المللی خواسته که مردم افغانستان را در راستای بیان آزادانه‌ی نقطه نظرات سیاسی‌شان یاری کند. عفو بین‌الملل از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری نیز در‌خواست کرده که موضوع حقوق‎بشر را به عنوان برنامه‌های درجه دوم مبارزات انتخاباتی‌شان قرار ندهند.
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که شماری از نهادهای جامعه‌ی مدنی و مدافعان حقوق زن همواره نامزدان ریاست جمهوری را مورد انتقاد قرار داده‌اند. آنان می‌گویند که نامزدان ریاست جمهوری برای بهبود وضعیت زنان افغان اراده‌ی سیاسی ندارند. قرار است تا یک‌ماه دیگر سومین دور انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی کشور برگزار ‌شود.
سازمان عفو بین‌الملل از دولت خواسته است که برای بهبود وضعیت حقوق بشر در افغانستان به تعهدات حقوق بشری خود در سطح بین‌الملل پا‌بند باشد. این سازمان گفته است که کشتار غیر‌نظامیان هنوز در افغانستان بالاست و پاسخ‌گویی درباره‌ی کشتارهای خودسرانه در این کشور وجود ندارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *