مقام‌های امنیتی در نشست استجوابیه‌ی مجلس سنا حاضر نشدند

اطلاعات روز: مقام‌های امنیتی برای پاسخ‌گویی در مورد افزایش نگرانی‌ها از تهدیدهای امنیتی در کشور به مجلس سنا فرا خوانده شده بودند، اما هیچ کدام آنان حاضر به پاسخ‌گویی نشدند.
مجلس سنا در نشست امروز (سه‌شنبه، هشتم جوزا) طارق شاه بهرامی وزیر دفاع، ویس احمد برمک وزیر داخله و معصوم ستانیکزی رییس عمومی امنیت ملی را فراخوانده بود.
افزایش ناامنی‌ها، نگرانی از چگونگی تأمین امنیت انتخابات و چگونگی تطبیق پیمان امنیتی کابل_ واشنگتن از دلایل استجواب آنان به مجلس سنا اعلام شد.
وزیر داخله با ارسال مکتوبی به مجلس سنا گفته است که به‌دلیل برگزاری یک نشست دیگر نمی‌تواند در مجلس سنا حاضر شود و وزیر دفاع و رییس امنیت ملی هم به‌دلیل داشتن سفر ولایتی به مجلس سنا حاضر نشده بودند.
اما عدم حضور آنان در مجلس سنا با انتقادهای تُندی سناتوران مواجه شد و برخی سناتوران عدم حضور مقام‌های امنیتی را بی حرمتی به مجلس عنوان کردند.
محمدهاشم الکوزی، سناتور هلمند و رییس کمیسیون امنیت داخلی مجلس سنا گفت که مواد ثبت‌‎نام انتخاباتی به دلیل مشکلات امنیتی به بسیاری از ولسوالی‌ها منتقل نشده و نهادهای امنیتی مسوول‌اند و باید پاسخ‌گو باشند.
آقای الکوزی افزود که افغانستان در وضعیت بد امنیتی قرار دارد، اما مقام‌های امنیتی وظایف خود را به صورت درست انجام نمی‌دهند.
او از معصوم ستانکزی، رییس امنیت ملی نام گرفته گفت که در چندین نشست در مجلس سنا حاضر به پاسخ‌گویی نشده است.
قیس وکیلی، سناتور ولایت بامیان در مجلس سنا گفت که این مجلس یک هفته پیش به نهادهای امنیتی مکتوب فرستاده بود تا آنان در مورد وضعیت امنیتی به‌ویژه چگونگی تطبیق توافق‌نامه امنیتی با امریکا، پاسخ‌ بگویند.
آقای وکیلی افزود، از آنجایی که آنان هیچ حرفی برای گفتن ندارند به مجلس حاضر نشده‌اند.
وی افزود: «یک انجنیر وزیر داخله است، یک انجنیر رییس امنیت و وزیر دفاع هم که تا دوسال پیش دگرمن بود، بناً آنان هیچ برنامه‌یی ندارند و مردم افغانستان هم از آنان نباید توقع داشته باشند.»
محمد علم ایزدیار، معاون اول مجلس سنا نیز ضمن انتقاد از عدم حضور مقام‌های امنیتی در نشست امروز مجلس سنا، گفت که هیأت اداری این مجلس، بار دیگر مقام‌های امنیتی را در نشست روز یک‌شنبه هفته‌ی آینده فرا می‌خواند تا آنان به نگرانی‌های سناتوران در مورد اوضاع امنیتی کشور پاسخ‌ بگویند.