در ٦٢ ولسوالی مردم از اثر تهدیدهای امنیتی در انتخابات شرکت کرده نمی‌توانند

نهاد انتخابات‌ شفاف افغانستان (تیفا) می‌گوید که در ٦٢ ولسوالی کشور مردم از اثر ناامنی‌ها در انتخابات شرکت کرده نمی‌توانند و برخى مقام‌های دولتی، خلاف قانون در کمپاین‌های انتخاباتی اشتراک می‌کنند. محمد نعیم ایوب‌زاده، رییس این نهاد گفت که در مورد انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی آینده‌ی کشور، با مسئولان ولایتی تیفا در کابل‌ جلسه داشته است.
وی افزود که دراین نشست ناامنی، سطح پايين آگاهی ‌عامه در مورد انتخابات، اشتراک شماری مقام‌های دولتی در کمپاین‌های انتخاباتی و اشتراک کم زنان در روند انتخابات چالش‌های بزرگ ‌فرا‌راه انتخابات شمرده شده‌اند. وی علاوه کرد که به اساس بررسی‌های تیفا، ٦٢ ولسوالی در ١٥ ولایت کشور، حالا هم تحت تهدیدات بلند امنیتی قرار دارند که از اثر آن، باشندگان‌شان در انتخابات اشتراک کرده نمی‌توانند.
افغانستان دارای ٣٦٤ ولسوالی می‌باشد. به اساس معلومات ایوب‌زاده، این ولسوالی‌ها از ولایت‌های بلخ، نورستان، ننگرهار، پروان، کاپیسا، بغلان، بدخشان، خوست، میدان‌وردک، جوزجان، سرپل، کندز، پکتیا، تخار و فاریاب می‌باشند. وی از نیروهای امنیتی خواست که برای تأمین امنیت انتخابات‌ تلاش‌های نهایی‌شان را به خرچ دهند.
به اساس معلومات وزارت امور داخله، در تمامی کشور ٧١٦٨ مرکز رای‌دهی وجود دارد که از آن جمله ٤٠٨ مرکز آن تحت تهدایدهای بلند امنیتی قرار دارند. ایوب‌زاده‌ بدون این‌که نام کسی را بگیرد، گفت که شماری از مقام‌‌های دولتی در کمپاین‌های انتخاباتی سهم می‌گیرند و در مبارزات انتخاباتی از امکانات دولتی استفاده می‌شود.
وی افزود که این کار باور مردم نسبت به انتخابات را ضعیف می‌سازد و باید جلو آن گرفته شود. او از مقام‌های دولتی خواست که به هدف شفافیت روند انتخابات، جلو مداخله در این روند ملی را بگیرند. ایواب‌زاده گفت که در دو هفته‌ی گذشته‌ واضح گردید که برخى مقام‌های حکومتی نقش میانجي‌گری را میان نامزدان بازی می‌کنند.
موصوف افزود، این در حالی است که به اساس قانون، مقام‌های دولتی حق میانجي‌گری میان نامزدان را ندارند. او گفت: «این نشست‌ها و حرکت‌ها باید به اساس قانون انجام شوند. این باید معلوم شود که این نشست‌ها در کجا برگزار شوند و که باید میان نامزدان میانجي‌گری کند‌».
این در حالی است که به تاریخ ١٣ میزان‌ رییس جمهور یک فرمان را صادر کرد که به اساس آن مقام‌های دولتی باید از موقف خود در برابر تقویه و تضعیف کدام نامزد استفاده نکنند. در این فرمان آمده است که از امکانات دولتی باید به نفع نامزدان استفاده نشود، اما اگر استفاده می‌شود، برای همه باید یک‌سان باشد.
به گفته‌ی ایوب‌زاده، یک‌جا شدن نامزدان با یک‌دیگر‌ می‌تواند ‌از تقسیم رای و رفتن روند انتخابات به دور دوم جلوگیری کند. قابل یادآوری است که هفته‌ی گذشته‌ عبدالقیوم کرزی از نامزدی خود‌ به نفع زلمی رسول، نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری گذشت. وی این را هم گفت،‌ تیفا در نظر دارد که برای شفافیت روند انتخابات در ٣٤ ولایت کشور، پنج‌هزار نظارت کننده را توظیف کند که ١٦٠٠ تن‌شان زنان خواهند بود.
به اساس ماده‌ی چهارم قانون انتخابات، نظارت کننده شخصی است که از نامزدان مستقل حزب سیاسی و به نمایندگی نهادهای داخلی و خارجی از کمیسیون مستقل انتخابات اعتمادنامه‌ی نظارت روند انتخابات را دریافت کند. ایوب‌زاده از کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی خواست که هرچه زودتر دفتر‌های ولایتی خود را افتتاح کند‌ تا مردم به‌موقع بتوانند شکایت‌های انتخاباتی‌شان را ثبت کنند.
قرار است که سومین دور انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی کشور تا یک‌ماه دیگر برگزار شود. برای انتخابات ریاست جمهوری، ١١ تن و برای شوراهای ولایتی، ٢٧٠٠ تن خود را نامزد کرده‌اند. مبارزات انتخاباتی نامزدان انتخابات آینده جریان دارد و مطابق تقسیم اوقات کمیسیون مستقل انتخابات، نامزدان تا دو روز پیش از برگزاری انتخابات به مبارزات انتخاباتی‌شان ادامه داده می‌توانند. «پژواک»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *