ماموندزی: یک کمیته برای بررسی شکایت‌های انتخاباتی ایجاد می‌شود

اداره‌ی مستقل ارگان‌های محلی می‌گوید، پس از دریافت برخی شکایت‌ها از سوی مردم در خصوص مداخله‌ی مسئولان ولایتی در امور انتخابات تصمیم گرفته‌اند تا یک کمیته‌ی بررسی شکایت‌های انتخاباتی را ایجاد نمایند. فرید ماموندزی، معاون مسلکی و پالیسی این اداره گفت این کمیته وظیفه خواهد داشت تا شکایت‌های مردم را به گونه‌ی جدی بررسی و نتایج آن را با ریاست جمهوری و کمیسیون مستقل انتخابات شریک سازد.
ماموندزی گفت، هرگاه شکایت‌های بررسی شده از سوی کمیته‌ی سمع شکایت‌های انتخاباتی این اداره درست ثابت شوند، با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد: «اداره‌ی مستقل ارگان‌های محلی اخیراً تصمیم گرفت که کمیته‌ی بررسی شکایت‌های انتخاباتی را ایجاد کند، البته در این کمیته شماری از مأموران عالی‌رتبه‌ی ارگان‌های محل فعالیت و شکایت‌های انتخاباتی را بررسی می‌کنند، اگر نتایج بررسی شکایت‌ها قابل قبول بود و مشکلات وجود داشت‌، در آن وقت اداره‌ی مستقل ارگان‌های محل تصامیم لازم را می‌گیرد و اگر نیاز به آوردن تغییر باشد، تغییرات لازم را به وجود می‌آوریم».
معین اداره‌ی مستقل ارگان‌های محلی در کنفرانس ملی معاونان والیان که در کابل برگزار شده بود، هم‌چنان از مسئولان ولایتی خواست تا در انتخابات بی‌طرف بوده و به نفع هیچ‌نامزدی کار نکنند. کنفرانس ملی معاونان والیان برای مدت سه روز غرض بررسی فعالیت‌ها، مشکلات و دادن مشوره برای بهبود امور در ولایات ادامه می‌یابد.
به روز شنبه برخی از مسئولان کمپاین تعداد از نامزدان ریاست جمهوری ادعا کردند که جمعه خان همدرد، والی پکتیا به نفع زلمی رسول از امکانات دولتی کار گرفته است. اما آقای همدرد این ادعا‌ها را رد کرد. در عین حال، شماری از معاونان والیان که در کنفرانس ملی والیان در کابل حضور داشتند، می‌گویند که در امور انتخابات بی‌طرف می‌مانند و مداخله نخواهند کرد.
محمد جان رسول‌یار، معاون والی زابل و عبدالرحمان محمودی، معاون والی جوزجان در مورد گفتند،‌ هیچ‌کدام ما به نفع ‌یا ضرر نامزدان استعمال نخواهیم شد و به نفع و ضرر کسی کار نخواهیم کرد. تنها برای ما قانون و مقررات و دستورالعمل حکومت مرکزی مهم است که در روشنی آن کار خواهیم کرد.
آنان هم‌چنان تأکید کردند که ما مداخله نمی‌کنیم، بلکه تلاش می‌کنیم ‌سهولت‌ها را برای مردم ایجاد کرده و زمینه‌ی برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه را برای مردم مساعد کنیم. این تلاش‌ها در حالی صورت می‌گیرند که کمیسیون مستقل شکایت‌های انتخاباتی نیز به هدف رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی در کابل و شماری از ولایت‌ها فعالیت می‌کند.
این اولین ارگان حکومتی نیست که روی بی‌طرفی کارمندانش در امور انتخابات تأکید کرده و می‌گوید، در صورت برخورد با متخلفان برخورد جدی می‌کند، بلکه پیش از این وزارت داخله نیز چندین تن از منسوبین این وزارت را به خاطر مداخله در امور انتخابات از وظایف‌شان سبک‌دوش کرده است. «رادیو آزادی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *