یوناما: حضور زنان در انتخابات افغانستان باید گسترده باشد

یوناما یا دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید که زنان باید در انتخابات آینده‌ی کشور حضور گسترده داشته باشند. یوناما اشتراک گسترده‌ی زنان در انتخابات پیش‌رو در افغانستان را مهم دانسته و می‌گوید که تهدیدات امنیتی در این راستا باید از میان برداشته شوند. نیکولاس هیسم، معاون نماینده‌ی خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان می‌‌گوید که ناامنی‌ها در این کشور از نگرانی‌های جدی یوناما است و به گفته‌ی او، ممکن مانع اشتراک وسیع زنان در انتخابات شود.
هیسم که به مناسبت روز جهانی زن صحبت می‌کرد، افزود که سهم زنان باید در انتخابات و روند صلح در افغانستان برجسته گردد: «اجازه دهید تأکید کنم که انتخابات از همه بهترین فرصت است تا این را یقینی کند که صدای زنان شنیده و به نگرانی‌های آنان رسیدگی می‌شود و سهم آنان در راستای صلح و د‌موکراسی برجسته‌تر شود».
به گفته‌ی نیکولاس هیسم، افغانستان با توجه به انتخاباتی که پیش رو دارد، از یک مرحله‌ی حساس سیاسی می‌گذرد و یوناما این روند را با دقت کامل نظارت می‌کند. او می‌گوید که انتخابات در این کشور باید سراسری باشد و زنان هم رای دهند و هم از این روند نظارت کنند.
در عین حال، نادر نادری، رییس فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه‌ی افغانستان که در این نشست حضور داشت، گفت، صدها تن از زنانی که نامزد شورا‌های ولایتی هستند، با تهدیدهای جدی امنیتی روبه‌رو می‌باشند: «با بیش‌تر از سه صد تن از نامزدان زن در شورا‌های ولایتی که هم‌کاران ما صحبت کرده‌اند، حدود نود تن آنان اسناد و شواهد مشخصی ارائه کردند که به گونه‌ی مستقیم مورد تهدید قرار گرفته‌اند. چه این تهدیدها از سوی مخالفان مسلح بوده و چه هم از سوی نامزدان مرد در همان ولایت».
مسئولان وزارت امور داخله‌ی افغانستان نیز مشکلات امنیتی فرا راه انتخابات پیش‌رو را می‌پذیرند، اما می‌گویند که برای حل آن تلاش‌های جدی نیروهای امنیتی ادامه دارند. صدیق صدیقی، سخن‌گوی این وزارت گفت، هر نامزد شوراهای ولایتی که با مشکل امنیتی روبه‌رو باشد، نیروهای امنیتی آماده‌ی هم‌کاری در این زمینه است. قبل از این نیز بعضی از فعالان حقوق زن و نهادهای که روند انتخابات در افغانستان را نظارت می‌کنند، نا‌امنی‌ها را از مشکلات عمده در برابر انتخابات پیش‌رو در ‌کشور خوانده‌اند. «رادیو آزادی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *