واکنش‌ها به درگذشت مارشال فهیم

اطلاعات روز: درگذشت مارشال محمد قسیم فهیم، معاول اول ریاست جمهوری واکنش‌های گسترده‌ی سازمان ملل، سران کشورهای منطقه، حامد کرزی رییس جمهوری کشور، نامزدان انتخابات آینده، سران احزاب سیاسی و اعضای شورای ملی کشور را برانگیخت. برخی از آنان از مارشال فهیم به عنوان یک شخصیت تأثیر‌گذار در تحولات اخیر افغانستان یاد کرده‌اند.
حامد کرزی درگذشت معاون اولش را ضایعه‌ی بزرگی برای افغانستان عنوان کرد و به مناسبت درگذشت او، سه روز ‌عزای عمومی اعلام کرد. در این سه روز ‌عزای عمومی، پرچم کشور در حالت نیمه‌افراشته قرار خواهد داشت. یان کوبیش، نماینده‌ی دبیر‌کل سازمان ملل متحد در افغانستان نیز از آقای فهیم به عنوان یک هم‌کار خوب و قابل اعتماد یاد کرد‌ و خود را در غم درگذشت فهیم با مردم و دولت افغانستان شریک دانسته است.
‌دکتر عبدالله عبدالله، نامزد ریاست جمهوری نیز در پیامی نوشته است که درگذشت فهیم برای او غافل‌گیر کننده و دردآور بوده است. او درگذشت فهیم را ضایعه‌ی جبران‌ناپذیر و خلای پرنشدنی خوانده است. عبدالله عبدالله هم‌چنان می‌‌گوید که قسيم فهيم‌ نقش مهم و تأثيرگذار در تحولات چند‌دهه‌ی اخير كشور داشت و يك محور قوى و نيرومند در عرصه‌های سياسى و اجتماعى كشور به شمار مى‌رفت. به گفته‌ی او، جايگاه و نقش او در تهداب‌گذارى مرحله‌ی نوين سياسى افغانستان و دولت‌دارى روز‌ برجسته و غير قابل انكار است.
عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان نیز با نشر خبرنامه‌ای درگذشت مارشال محمد قسیم فهیم را تسلیت گفته و از او به عنوان شخصیت برازنده‌ی سیاسی و نظامی یاد کرده است. هم‌چنان محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در پیام تسلیت خود به مناسبت درگذشت مارشال قسیم فهیم نوشته که مرگ او خلای بزرگی در ارکان نظام افغانستان به وجود آورد.
هم‌چنان زلمى رسول، نامزد انتخابات رياست جمهورى آینده‌ درگذشت مارشال فهيم را تسليت گفته و آن را ضايعه‌ی بزرگ برای افغانستان عنوان کرده است. این نامزد ریاست جمهوری تأکید کرده‌ است که مارشال فهيم يک شخصیت برازنده‌ی سیاسی و نظامی، مجاهد و مقاومت‌گر کشور بوده است.
ریچارد استگ، سفیر بریتانیا در افغانستان، یوسف نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات، رحمت‌الله نبیل، رییس امنیت ملی، فضل هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنا، عطا محمد نور، والی بلخ، عبدالرب رسول سیاف، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آینده و شماری از وزیران نیز درگذشت فهیم را با نشر پیامی تسلیت گفته‌اند.
مارشال محمد قسیم فهیم، معاون اول ریاست جمهوری دیروز به سن ۵۶ سالگی در اثر سکته‌ی قلبی درگذشت. او پیش از این نیز از بیماری شکر رنج می‌برد و چندین بار زیر مراقبت‌های جدی قرار گرفته بود. قرار است جنازه‌ی مارشال فهیم به روز سه‌شنبه هفته‌ی جاری در ولایت پنجشیر در زاد‌گاهش به خاک سپرده شود.
محمد قسیم فهیم در سال ۱۹۵۷ در منطقه‌ی اومرز ولایت پنجشیر به دنیا آمد و دوره‌ی تعلیمات ابتدایی خود را در زادگاهش به پایان رساند. او سپس جهت فراگیری تحصیلات بیش‌تر به کابل آمد و وارد دانشگاه کابل شد. فهیم در دوران جنگ شوروی در افغانستان یکی از هم‌رزمان احمد شاه مسعود بود و نیز مدتی به عنوان معاون کمیته‌ی سیاسی شورای نظار ایفای وظیفه کرده است.
او برای مدتی فرمانده جبهه‌های شمال بوده و زمانی به عنوان فرمانده جبهه‌های پروان، خوست و فرنگ در بغلان و غوربند ایفای وظیفه کرده است. از آغاز جنگ افغانستان و شوروی تا پیروزی مجاهدین، مارشال فهیم در پست معاونت احمد شاه مسعود قرار داشته است.
فهیم بعد از انتقال حکومت در ۸ آپریل ۱۹۹۲ به عنوان وزیر امنیت ملی حکومت موظف شد. پس از شکست گروه طالبان و تشکیل اداره‌ی موقت افغانستان، فهیم در پست قبلی‌اش ابقا شد و ربته‌اش از جنرال به مارشال ارتقا یافت. او در انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 به تیم حامد کرزی پیوست و به عنوان معاون اول او معرفی شد. مارشال در چهار سال گذشته به عنوان معاون اول ریاست جمهوری ایفای وظیفه کرد و دیروز بر اثر سکته‌ی قلبی در 56 سالگی درگذشت. او از آغاز اداره‌ی موقت دو بار مورد سو قصد قرار گرفت و هر‌دو بار جان سالم بدر برد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *