محمد محقق: تصمیم حمله طالبان بر مناطق هزاره‌نشین با تحریک استخبارات دولتی انجام می‌شود

اطلاعات روز: محمد محقق، معاون دوم ریاست اجراییه با اشاره به اخطار طالبان علیه باشندگان ولسوالی‌های جاغوری و مالستان ولایت غزنی می‌گوید که در جریان 18 سال گذشته برای نخستین بار طالبان علیه یک قوم اعلام جنگ می‌کنند.

آقای محقق با نشر بیانیه‌یی گفته راپورها می‌رساند که تصمیم حمله بالای مناطق هزاره‌نشین با تحریک «استخبارات دولتی و توسط طالبان هوادار حکومت» انجام می‌شود.

محقق افزوده: «آنچه كه قضيه را بيشتر از پيش پيچيده می‌سازد اخطارها و آمادگى حمله طالبان بالاى جاغورى و برخى ولسوالى‌هاى هزاره‌نشين ديگر غزنى است كه براى اولين بار طى ١٨ سال گذشته است كه طالبان حكومت را كنار گذاشته و مستقيم بالاى يك قوم اعلان جنگ می‌كند، در حاليكه روش طالبان قبلاً چنين نبوده وشعارشان جنگ با نيروهاى خارجى و حكومت بوده است.»

معاون ریاست اجراییه تأکید کرده: «و بد تر و فاجعه بارتر از همه اينكه راپورها می‌رساند كه اين تصميم حمله بالاى مناطق هزاره‌نشين  بعد از آتش‌بس سه روزه با حكومت گرفته شده و گفته می‌شود كه جنگ عليه مردم هزاره با تحريك استخبارات دولتى و توسط طالبان هوادار حكومت انجام می‌شود.»

طالبان اخیراً دو بار به باشندگان ولسوالی‌های هزاره‌نشین جاغوری و مالستان نامه‌های تهدیدآمیز فرستاده و  از باشندگان این دو ولسوالی خواسته که تحت حاکمیت این گروه درآیند و به جهاد ادامه دهند.

آقای محقق از حکومت خواسته که از مردم جاغوری در برابر حمله احتمالی طالبان بر آنان دفاع کنند و افراد گروه طالبان را که در مناطق «رسنه و جنگلی» ولایت زابل برای حمله بر جاغوری تجمع کرده‌اند، سرکوب و از منطقه بیرون کنند.

محقق با اشاره به اخطار حمله‌ی طالبان بر جاغوری و مالستان هشدار داده که «آغاز اين جنگ كليد خوردن يك جنگ داخلى بين اقوام باهم برادر افغانستان است  و اين جنگ را پايانى نخواهد بود.»

«تقسیم ولایت غزنی به سه‌ حوزه انتخاباتی خلاف قانون است»

از سوی هم محمد محقق در رابطه به انتخابات و جنجالی شدن انتخابات در ولایت غزنی گفته که  «انتخابات پارلمانى اين دوره يكى از پرچالش‌ترين انتخابات‌ها در فصل نوين افغانستان است.»

او تقسیم ولایت غزنی به سه حوزه انتخاباتی را «خلاف قانون و بيانگر تبعيض ناروا ميان اقوام» افغانستان خوانده و گفته که این موضوع «تلاش سازمان‌یافته» براى مقابله با حضور قانونمند برخى اقوام در مجلس نمایندگان به‌عنوان عالی‌ترين مرجع تصميم‌گيرى كشور می‌باشد.

پس از بسته ماندنی دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در بیشتر از دو ماه گذشته توسط شماری از معترضان که خواهان حوزه‌یی شدن انتخابات در این ولایت‌اند، کمیسیون مستقل انتخابات هفته‌ی گذشته این ولایت را به سه حوزه انتخابات تقسیم کرد.

این تصمیم با مخالفت نمایندگان غزنی در مجلس مواجه شد و در دو روز گذشته شماری از باشندگان غزنی علیه آن تظاهرات و راهپیمایی کردند. گزارش‌ها از غزنی حاکی‌ست که شماری در مخالفت با این تصمیم کمیسیون امروز خیمه تحصن برپا کرده‌اند.

از سوی هم معاون ریاست اجرایه با اشاره به ناامنی و توزیع بیش از میلیون‌ها شناس‌نامه کاغذی گفته که برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها با مشکلات جدی مواجه است.

محقق تأکید کرده: «از سوى ديگر توزيع بى‎رويه و بيش از حد  تذكره‌هاى كاغذى در مناطق معين از سوى حكومت، موضوع شفافيت انتخابات را خدشه‌دار نموده و سيل رأى‌دهندگان خيالى و صندوق‌هاى با رأى غيرواقعى و از قبل پرشده را در اذهان عمومى تداعى نموده، اعتماد مردم را به پروسه به صفر نزديك می‌كند.»

محمد محقق از حکومت خواسته که «سیاست دوگانه» را کنار گذاشته، قانون انتخابات را یکسان تطبیق و از تقسیم ولایت غزنی به سه حوزه جداگانه انتخاباتی جلوگیری کند.

دیدگاه‌های شما
  1. ښاغلي محقق! آیا حق دادن به اقوام دیګر در ولایت غزني تبعیض است که شما خطاب میکنید؟ تبعیض اینست که یک قوم در یک ولایت ۱۱ وکیل داشته و اقوام دیګر محروم هستند همین ۱۱ وکیل هزاره آیا روزي مشکل دیګر اقوام را در غزني بیان نموده اند؟ پس لطفآ از خر تان پایین بیاید ملي بیندیشید و اګر واقعآ خواستار زنده ګی با همی با دیګر اقوام در افغانستان هستید پس عنان تان را از کف دستتان نکشید و بګذار ید که مردم چیزي که میخواهند همان را انجام بدهند.
    بخاطري که ما و شما خو سالها سال باید در این سرزمین زنده ګي کنیم که این را تضمین میکند که فردا این امریکا و کشورهای غربي در این کشور حضور خواهند داشت.
    محمد حنیف رستم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *