افزایش بی‌پیشینه‌ی حملات تروریستی در ننگرهار

افزایش بی‌پیشینه‌ی حملات تروریستی در ننگرهار

حوالی ساعت 12 ظهر سه‌شنبه، 9 اسد انفجار مهیبی شهر جلال‌آباد را تکان داد. به دنبال آن ستونی از دود غلیظ به آسمان بلند شد. سه مهاجم به ساختمان ریاست امور مهاجرین ولایت ننگرهار حمله کرده بودند. مهاجم نخست با انفجار موتربمب راه دو مهاجم دیگر را به داخل ساختمان این ریاست باز کرد. دو مهاجم پس از شش ساعت درگیری با نیروهای امنیتی از پا درآمدند. عطاالله خوگیانی، سخن‌گوی والی ننگرهار گفت که در این حمله پنج نفر به شمول نگهبان این ریاست کشته و 14 تن دیگر زخمی شدند.

از سه ماه به این سو این سی‌ویک‌مین حمله‌ی تروریستی است که در ولایت ننگرهار انجام می‌شود. رویدادهای که براساس آمار ارایه شده از سوی ریاست صحت عامه این ولایت دست کم 165 کشته برجای گذاشته است.

این آمارها نشان می‌دهد که اکثر جان‌باختگان رویدادهای تروریستی در این ولایت غیرنظامیان بوده‌اند.

به نقل از طلوع‌ نیوز پیش‌تر، رییس صحت عامه ننگرهار گفته بود که از مجموع 30 رویداد 650 کشته و زخمی به شفاخانه‌ها منتقل شده‌اند که در این میان 160 نفر جان باخته‌اند.

حملۀ مرگ‌بار در روز اول عید در شهرک غازی امان‌الله خان، حمله‌ی انتحاری در روز سوم عید در نزدیک مقام ولایت ننگرهار، حمله بر ریاست معارف ننگرهار، حمله بر مدیریت معارف شهر جلال آباد، حمله برمستوفیت ننگرهار، حمله بر جماعت سیک‌ و هندوباوران، حمله بر مرکز آموزشی و خواب‌گاه قابله‌ها و در نهایت حمله بر ساختمان ریاست امور مهاجران ولایت ننگرهار از بزرگترین حمله‌ها در شهرجلال آباد در سه ماه اخیر بوده است.

مسوولیت اکثر این حملات را گروه دولت اسلامی (داعش) به عهده گرفته است.

نمایندگان شورای ملی و شورای ولایتی ننگرهار، مسوولان اداره محلی از جمله، والی و فرمانده پولیس این ولایت را به بی‌کفایتی متهم می‌کنند و می‌گویند این افراد بیش‌تر مشغول مسایل شخصی‌اند تا رسیدگی به وظایف رسمی شان.

حاجی امیرخان یار، نمانده مردم ننگرهار در مجلس نمایندگان می‌گوید، حکومت محلی ننگرهار ناتوان است و نهادهای کشفی و اطلاعاتی خیلی ضعیف عمل می‌کنند: «تنها دفتر و جان خود را حفظ می‌کنند و در پشت دیوارهای سمنتی پنهان شده‌، به فیسبوک و موبایل شان مصروف هستند.»

وی می‌افزاید که نمایندگان ننگرهار در مجلس، موضوع سهل‌انگاری مقام‌های محلی این ولایت را به صورت کتبی و رسمی به شورای امنیت، ریاست‌جمهوری و وزارت‌های داخله و دفاع در میان گذاشته‌اند اما تا کنون در زمینه هیچ اقدامی نشده است.

وی مدعی است که از 22 ولسوالی ننگرهار تنها پنج ولسوالی امن است و بقیه یا کاملان و یا به‌صورت نسبی ناامن هستند.

وی می‌افزاید در ننگرهار افزون بر گروه‌های طالبان و داعش، افراد زورگو و غاصب، و فاسد نیز قوت گرفته‌اند و در ناامنی‌های این ولایت دست دارند.

فرماندهی پولیس ننگرهار اما می‌گوید نیروهای امنیتی برای تأمین امنیت این ولایت شب و روز تلاش می‌کنند.

فریدخان، سخن‌گوی فرماندهی پولیس ننگرهار می‌گوید اخیرا ایست‌های بازرسی و گزمه در سطح شهر افزایش یافته است، اما با آن‌هم این تروریستان از برخی خلاع‌ها استفاده می‌کنند و حملات‌شان را در سطح شهر انجام می‌دهند.

در همین حال ساکنان شهر جلال‌آباد این روزها با رعب و وحشت شب و روز شان را می‌گذرانند. آنان از رفتن به بیرون هراس دارند.

سهراب قادری، عضو شورای ولایتی ننگرهار می‌‌گوید که حملات تررویستی هر روز از مردم قربانی می‌گیرند و روند عادی زندگی در این ولایت را مختل کرده است: «کار و بار نیست. ماموران از ترس سر وظیفه نمی‌روند و حتا برخی دانشگاه‌های خصوصی درس‌های شان را تعطیل کرده است.»

وی دلایل ناامنی در این ولایت را بی‌کفایتی مقام‌های محلی این ولایت عنوان می‌کند و می‌گوید که حکومت مرکزی ولایت ننگرهار را «کاملا» فراموش کرده است.

به گفته‌ی آقای قادری چون ننگرهار هم‌مرز با پاکستان است و تروریستان به‌سادگی می‌توانند از مرز عبور کنند و ظرف چند ساعت خودشان را به جلال‌آباد، مرکز این ولایت برسانند. امری که به گفته‌ی او ننگرهار را نسبت به دیگر ولایت‌ها آسیب‌پذیر کرده است و نیاز است که حکومت مرکزی توجه خاصی به این ولایت کند.

وی هم‌چنین از خطر جدی قدرت گرفتن داعش در این ولایت هشدار می‌دهد و می‌گوید، این گروه اکنون به‌سادگی می‌تواند در شهر جلال‌آباد موسسات خارجی، اداره‌های دولتی و موسسات تحصیلی و تعلیمی را هدف قرار دهد: «داعش در جلال‌آباد مخفی‌گاه دارد و در ولسوالی‌های نازیان، هسکه‌مینه واچین فعالیت‌های گسترده دارد.»

ولایت ننگرهار در شرق افغانستان، از جمله‌ ولایت‌های ناامن محسوب می‌شود. این ولایت هم‌چنین به عنوان خاست‌گاه داعش شناخته می‌شود. برای نخستین بار پرچم دولت اسلامی (داعش) از ولسوالی اچین ولایت ننگرهار بلند شد.

این گروه ظرف دو سال جنایت‌های زیادی در ولایت ننگرهار مرتکب شد. داعش باری تعدادی از باشندگان ولسوالی اچین را روی بمب نشاند و منفجر کرد.

هر چند در پایان سال 1396 مقام‌های افغان از سرکوب این گروه در ولایت ننگرهار خبر داد اما اخیرا دیده می‌شود که این گروه فعالیت‌هایش را در ننگرهار از سر گرفته است و چندین حمله‌ی تروریستی را در شهر جلال‌آباد سازمان‌دهی کرد.