عبدالله: با افراد تسلیم شده‌ی داعش مانند اسرای جنگی برخورد خواهد شد

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس‌اجراییه حکومت وحدت ملی می‌گوید که با افراد تسلیم شده‌ی داعش در جوزجان به عنوان اسرای جنگی برخورد خواهد شد.
آقای عبدالله امروز(دوشنبه، 15اسد) در نشست شورای وزیران گفت که برای گروه‌ داعش در حکومت افغانستان پناه داده نمی‌شود و آنان مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.
وی افزود:« در شمال کشور تعدادی از نیروهای داعش تسلیم شده‌ که با آنها به حیث اُسرای جنگی برخورد خواهد شد. البته تسلیمی به معنای این نیست که آنها جنایت کنند، بعد در وقتی‌که چاره‌شان ناچار شد باز به طرف دولت بیایند و برای‌شان پناه داده شود و از جنایت آنان چشم‌پوشی گردد.»
رییس اجراییه گفت که مردم در ولایت سرپل از برخورد حکومت با افراد تسلیم شده‌ی داعش نگران هستند، زیرا آنان شاهد «جنایت» این گروه بوده‌اند.
رییس اجرائیه با بیان این که گروه داعش در پروسه صلح نپیوسته‌اند، گفت که این افراد از نخستین روز تسلیمی شان به نیروهای امنیتی باید تحت تدابیر شدید امنیتی قرار بگیرند.
مولوی حبیب‌الرحمان، فرمانده عمومی جنگ‌جویان داعش که چهارشنبه‌ی هفته گذشته با نیروهای تحت فرماندهی‌اش به دولت تسلیم شده از حکومت افغانستان خواسته بود امنیت او و جنگ‌جویان تحت فرماندهی‌اش را تأمین و زمینه‌ی زندگی بهتر و خوب‌تر را برای شان فراهم سازد.
او طی یک سخنرانی در شبرغان، مرکز ولایت جوزجان گفته که چون دست از جنگ کشیده و به «نیروهای دولتی خود» پیوسته است، اکنون از حکومت می‌خواهد امنیت آنان تأمین شود.
پیش از این محمد‌رضا غفوری، سخن‌گوی والی جوزجان به اطلاعات روز گفته بود که از روز چهارشنبه( هفته گذشته) تاکنون ده‌ها باشنده جوزجان به مقام ولایت رفته شکایات شان را عنوانی مقام آن ولایت ارایه کرده و خواهان محاکمه رهبری داعش و دیگر اعضای این گروه شده‌اند. به گفته‌ی او بیشترین شکایت از رهبری داعش در شمال به مقام ولایت ارایه شده است.
سخن‌گوی والی جوزجان تایید می‌کند که داعش در جریان بیش از دو سال فعالیت در درزاب مکاتب را مسدود کرده، مرتکب جنایاتی چون قتل و تجاوز جنسی شده و اموال مردم را نیز غارت کرده‌اند.