یاماموتو: افغانستان در شرایطی قرار دارد که باید در مورد آن تصامیم مهم گرفته شود

اطلاعات روز: تدامیچی یاماموتو،‌ نماینده‌ی خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته است که تصامیم مهم در حال حاضر در مورد انتخابات و صلح بر ساختار اساسی جامعه و آینده‌ی افغانستان تأثیرگذار است.

آقای یاماموتو روز دوشنبه (26 سنبله) در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته است که نیاز است تا تصامیم استراتژیک بر پایه‌ی اجماع ملی برای هدایت مراحل بعدی به سوی صلح گرفته شود.

او همچنان در این نشست گفته است که انتخابات پارلمانی 28 میزان آزمون بزرگی برای نهادهای دموکراتیک افغانستان بوده و همچنان هشدار داده است که چالش‌های سیاسی می‌تواند انتخابات را به خطر بیاندازد.

نماینده‌ی خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان از رهبران احزاب و جریان‌های سیاسی و حکومت خواسته است تا به‌صورت سازنده و صلح‌آمیز برای حصول اطمینان از برگزاری انتخابات در زمان تعیین شده باهم همکاری کنند.

او علاوه کرده است: «با توجه به گذشته‌ی تلخ کشور، من از تمام فعالین و نهادهای سیاسی درخواست می‌کنم که وظایف خود را انجام دهند، مسوولانه عمل کنند و به مردم افغانستان فکر کنند.»
تدامیچی یاماموتو در مورد صلح نیز گفته ممکن است چالش‌هایی در پیشرو باشد اما افغانستان در حال حاضر در موقعیت بهتر از هر زمان دیگری در 17 سال گذشته برای آغاز این روند قرار داشته است که منجر به گفت‌وگوها برای پایان درگیری از طریق مذاکره خواهد شد.

آقای یاماموتو روی چندین موارد دیگر از جمله شمار روز افزون تلفات افراد ملکی به ویژه در میان خبرنگاران و امدادگران اشاره کرده و گفته است که تنها در سال جاری 13 خبرنگار کشته شده و شمار دیگر شان نیز زخمی شده‌اند.

او همچنان گفته که در سال جاری 23 امدادگر در درگیری‌های مسلحانه کشته شده و 37 تن دیگر شان نیز زخمی شده‌اند. یاماموتو گفته است که در سال جاری همچنان 74 تن دیگر از امدادگران ربوده شده‌اند. با این حال او افغانستان را دومین کشور خطرناک برای کار در بخش امدادرسانی معرفی کرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *