عکاس: فرزانه وحیدی

ملی‌بس آبی راهش را به مکتب‌های کابل باز کرد

چرخ‌های ملی‌بس آبی نزدیک به یک سال است که در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر کابل می‌چرخد و کودکان را به مطالعه و کتاب‌خوانی ترغیب می‌کند. این ابتکار کم‌نظیر با استقبال گسترده‌ی کودکان و روبرو شده است؛ در حدی که روزانه 150 تا 200 کودک برای مطالعه و تورق کتاب به آن مراجعه می‌کنند.

قرار است پس از این کتابخانه‌ی سیار چارمغز به‌طور منظم به مکتب‌های کابل برود و برای دانش‌آموزان زمینه‌ی کتابخوانی و مطالعه را فراهم کند.

تفاهم‌نامه‌یی که دیروز (چهارشنبه، 8 قوس) بین وزارت معارف و کتابخانه‌ی چارمغز امضا شد این فرصت را برای دانش‌آموزان مکاتب فراهم می‌کند که آنان از کتاب‌های ملی‌بس آبی استفاده کنند.

محمد میرویس بلخی، وزیر معارف کشور در مراسم امضای تفاهم‌نامه در بین ملی‌بس آبی برای دانش‌آموزان قصه خواند. او به ریاست معارف شهر دستور داد که با کتابخانه‌ی چارمغز همکاری کند.

محمد میرویس بلخی، وزیر معارف کشور برای کودکان قصه می‌خواند. عکس از فرزانه وحیدی

کمرنگ بودن فرهنگ مطالعه در میان مردم افغانستان در کل و در میان دانش‌آموزان و دانشجویان به‌طور خاص هماره یکی از نقد‌های جدی اجمتاعی بوده است.

فرشته کریم، مسوول کتابخانه چارمغز می‌گوید که گروه او در پی آن است در حد توان برای دانش‌آموزان زمینه‌ی مطالعه را فراهم و این خلا را پر کند.

بانو کریم می‌گوید فعلا چارمغز یک دوره‌ی امتحانی را آغاز کرده است تا بررسی کند که در یک روز می‌تواند به چند مکتب برود و برای چند دانش‌آموز زمینه‌ی مطالعه را فراهم کند.

فرشته کریم، مسوول موسسه چارمغز می‌گوید هدف این موسسه پرورش ذهن نقاد و خلاق در کودکان است. او معتقد است که برای پرورش ذهن نقاد، کودکان نیاز به کتاب و مطالعه دارند.

فرشته نمی‌خواهد رنج‌های را که خود درکودکی تجربه کرده، کودکان امروزی نیز تجربه کنند. او می‌خواهد برای کودکان زمینه‌‌یی را فراهم کند که با فکر نقادانه، وارد جامعه شوند و در مکتب از استاد بپرسد، چرا؟ و “چرا” دیگر جنگ تلقی نشود.

فرشته کریم، مسوول کتابخانه چارمغز معتقد است که برای پرورش ذهن نقاد، کودکان نیاز به کتاب و مطالعه دارند. عکس از فرزانه وحیدی

به گفته‌ی بانو کریم حالا میان کودکانی که به این کتابخانه مراجعه می‌کنند رقابت مثبت ایجاد شده است: «اگر در مضمون فیزیک خوب است، یک چیزی می‌سازد و آن را به کتابخانه‌ می‌آورد جلوی دیگر کودکان آن را به نمایش می‌گذارد. این‌طوری دیگر کودکان نیز تشویق و فضای رقابتی بین آنان ایجاد می‌شود.»

فرشته کریم می‌گوید که یک ملی‌بس دیگر نیز زیر کار است و با راه افتادن آن دامنه‌ی فعالیت کتابخانه‌ی چارمغز در شهر کابل گسترش می‌یابد. فعالیت‌های چارمغز تا کنون به ساحه‌ی غرب کابل متمرکز بوده است.

پس از امضای تفاهم‌نامه با وزارت معارف که بر بنیاد آن ملی بس‌ آبی می‌تواند به مکاتب برود، کتابخانه‌ی چارمغز در پی این است که خلای که از نبود یا کمبود کتاب در مکاتب موجود است را پر کند.