طالبان به رویترز: امریکا فشار می‌آورد تا آتش‌بس شش ماهه برقرار کنیم

اطلاعات روز: همزمان با دومین روز گفت‌وگوهای نمایندگان طالبان و امریکا در امارات متحده‌ی عربی، شماری از مقام‌های طالبان گفته‌اند که امریکا بر این گروه فشار وارد می‌کند تا به یک آتش‌بس شش ماه به توافق برسد.

این مقام‌ها به شرط افشانشدن نام‌شان به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که طالبان به خواست‌شان مبنی بر بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان و حاکم شدن یک نظام سخت‌گیر اسلامی تأکید کرده‌اند زیرا این گروه هراس دارد که با اعلام آتش‌بس نیروهای خارجی در افغانستان قوی‌تر شده و باعث ضعف طالبان خواهد شد.

آن‌ها همچنان گفته‌اند: «اگر کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده‌ی عربی و پاکستان ضمانت کنند و امریکا فرد مورد نظر طالبان را به عنوان رییس حکومت موقت بگمارد، ما روی آتش‌بس فکر خواهیم کرد.»

این در حالی است که دور تازه‌ی گفت‌وگوها میان نمایندگان طالبان وامریکا روز دوشنبه (26 قوس) در ابوظبی، پایتخت امارات متحده‌ی عربی آغاز شد.

پیشتر ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی گروه طالبان در اعلامیه‌یی گفته بود که دیدار و گفت‎‌وگوی نمایندگان این گروه با زلمی خلیل‌زاد روز دوشنبه در امارات ابتدایی بوده و امروز سه‌شنبه نیز این گفت‌وگوها ادامه دارد.

در همین حال، هیأت مذاکره‌‌کننده‌ی حکومت افغانستان به رهبری سلام رحیمی، رییس دفتر مقام ریاست‌جمهوری نیز برای آغاز گفت‌وگوها با نمایندگان طالبان به ابوظبی، پایتخت امارات متحده‌ی عربی رفته است.

در اعلامیه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری که صبح امروز سه‌شنبه (27 قوس) منتشرشده، آمده است که تیم مذاکره‌کننده‌ی حکومت افغانستان برای آغاز گفت‌وگوهای قریب‌الوقوع با هیأت طالبان و آمادگی برای نشست رو‌ در رو بین دو طرف، به ابوظبی رفته است.

گروه طالبان اما گفته است که دیدار و گفت‌وگو با هیأت حکومت افغانستان در شهر ابوظبی در دستور کار نمایندگان اعزامی این گروه قرار ندارد.

از سویی هم، فضل هادی مسلم‌یار،‌ رییس مجلس سنای کشور در نشست عمومی امروز این مجلس گفته است که برای تأیید توافق‌نامه‌ی صلح با طالبان به لوی جرگه و آرای مستقیم مردم افغانستان مراجعه خواهد شد.

دیدگاه‌های شما
  1. طالبان باید درک کړي چې سیاسي مذاکرات او یو ملت له جنګ نه ژغورل، له جنګ او جګړو کولو نه سل کرته ډیره پیچلې پروسه ده . همدا مهال طالبان له دې چلنج سره مخ دي باید له تدبر سره سم چلند ورسره وکړي او افغاني خوا سره هم خپلې شخړې و څیړي.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *