عکس از شبکه‌های اجتماعی

«برق کابل تا دو روز دیگر به حالت عادی برمی‌گردد»

شرکت برشنا می‌گوید که قرار است ‌تا دو روز دیگر برق‌ شهر کابل طبق برنامه‌یی که قبلا ‌آماده شده بود، تنظیم شود. براساس تقسیم اوقات شرکت برشنا، جریان برق شهر کابل در فصل زمستان در هر 24 ساعت، 8 ساعت قطع می‌شود که ساعت قطع برق در مناطق مختلف این شهر متفاوت است.

وحیدالله توحیدی، سخنگوی شرکت برشنا به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که دلیل بی‌نظمی قطع و وصل  برق شهر کابل، درخواست این شرکت از ازبکستان مبنی بر افزایش میزان برق بوده است: «مشکلاتی در تنظیم برق ایجاد شده بود به این دلیل بود که ما خواستار ازدیاد برق از ازبکستان شدیم. آنان گفتند برای این که میزان برق افزایش یابد نیاز دارند روی دستگاهای‌شان کار کنند و از ما وقت خواستند. ما هم با آن‌ها موافقه کرده‌ایم، دو سه روزی که آن‌ها بالای دستگا‌ه‌های خود کار را شروع کردند، در کابل ما با کمبودی برق مواجه شدیم.»

آقای صدیقی می‌گوید که اکنون تقریبا برق کابل نسبتا به حالت عادی برگشته و سر از پس‌فردا (دهم جدی) این مشکل به کلی رفع خواهد شد: «در روزهای که ازبکستان روی دستگاه‌های خود کار می‌کرد، کابل 177 میگاوات برق داشت اما از دو روز به این سو  250 تا 260 میگاوات برق داریم.» وی افزود که از دهم جدی به بعد، این رقم به 450 میگاوات افزایش خواهد یافت.

آقای صدیقی از مردم کابل می‌خواهد که در ساعات صبح و شام از مصرف زیاد برق خودداری کنند تا برق به همه برسد: «مصارف بلند مشترکین در اوقات شام و صبح ما را با مشکلات مواجه می‌کند. لطفا کم‌مصرف کنید.»

به گفته‌ی او  روزانه کابل به‌طور اوسط حدود 700 میگاوات برق نیاز دارد که شرکت برشنا بااستفاده از تمام منابع خود تنها می‌تواند 450 میگاوات آن را تأمین کند.

دلیل نامنظم شدن برق کابل به دلیل خواست ازدیاد برق از ازبکستان در حالی مطرح می‌شودکه هفته‌ی گذشته (سوم جدی) شرکت برشنا از طریق صفحه‌‌ی فیس‌بوکش اعلام کرده بود که ازبکستان به دلیل نیاز داخلی به برق، میزان برقی را که به افغانستان صادر می‌کرد، کاهش داده است. 

نزدیک به دو هفته می‌شود که برق شهر کابل غیر‌منظم شده است. در این مدت در برخی مناطق کابل حتا دو روز پی هم برق نبوده است.

حسن پویا، باشنده‌‌ی ایستگاه نانوایی ساحه‌ی دشت برچی می‌گوید که در چند روز اخیر برق آنان «خیلی» نامنظم شده و در 24 ساعت فقط شش ساعت برق دارند: «در 24 ساعت نزدیک به 6 ساعت برق داریم. آن هم وقتی که قابل استفاده نیست، مثلا نیمه‌های شب یا نیمه‌های روز. گاهی همین مقدار برق هم نصیب ما نمی‌شود. مثلا از چاشت روز جمعه تا صبح دیروز (صبح روز شنبه) اصلا برق نداشتیم. در دفتر ما در ساحه‌ی مکرورویان هم روز ما در بی‌برقی سپری می‌شود. از کار و بار خبری نیست. برق نباشد کار نمی‌شود.»

شرکت برشنا در شهر کابل 575 هزار مشترک دارد و برق مورد نیاز آنان را از منابع برق وارداتی، آبی و حرارتی تأمین می‌کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *