امکان ائتلاف میان نامزدان پیش‌تاز انتخابات

در حالی که شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری شانزدهم ماه حمل ادامه دارد، گزارش‌ها از امکان ائتلاف میان برخی از نامزدان پیش‌تاز حکایت می‌کنند. کمیسیون مستقل انتخابات هنوز نتایج قسمی انتخابات را اعلان نکرده، اما قبلاً اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله، از نامزدان پیش‌تاز انتخابات هر‌یک گفته‌اند که دست بلند دارند.
اما آیا ممکن است ائتلافی میان سه رقیب عمده؛ اشرف غنی، وزیر مالیه‌ی پیشین، عبدالله عبدالله و زلمی رسول، وزیران خارجه‌ی پیشین افغانستان به میان آید؟ خبرگزاری رویترز در یک گزارش خود گفته است که عبدالله عبدالله از امکان یک‌جا شدن با یکی از رقبای خود سخن گفته، اما تشکیل حکومت ائتلافی را به هدف جلوگیری از رفتن انتخابات به دور دوم، رد کرده است.
عبدالله که با خبرگزاری رویترز صحبت می‌کرد، گفت که او اندکی پس از برگزاری انتخابات شانزدهم حمل با زلمی رسول، یک رقیب انتخاباتی او و یکی دیگر از وزیران خارجه‌ی سابق افغانستان در مورد امکانات هم‌تیم شدن ملاقات کرده است. او به رویترز گفته است که این ملاقات به تقاضای او انجام شد و بحث‌های خوبی هم صورت گرفت: «تیمی که در افغانستان حاکم خواهد شد، یک تیم منحصر‌به‌فرد نیست، بلکه همه‌شمول بودن بخشی از استراتژی ما‌ست. اما این به آن معنا نیست که ما در حال تشکیل یک دولت ائتلافی به هدف جلوگیری از رفتن انتخابات به دور دوم یا چیزی مانند آن باشیم».
به اساس مقاله‌ای که در روزنامه‌ی بریتانیایی فایننشل تایمز چاپ شده، آقای احمدزی گفته که بی‌تردید رییس جمهور آینده‌ی افغانستان خواهد بود. اما او قبلاً به رسانه‌ها گفته بود که در صورت رفتن انتخابات به دور دوم، با رقیب احتمالی خود ائتلاف نخواهد کرد. شمارش آرای انتخابات شانزدهم حمل هم‌چنان ادامه دارد.
کمیسیون مستقل انتخابات گفته است که نتایج قسمی انتخابات به‌زودی اعلان می‌شود. تاریخ اعلان نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری 24 ماه ثور تعیین شده است. اگر هیچ‌یک از هشت نامزد‌ بیش از پنجاه درصد آرا را به دست نیاورد، انتخابات به دور دو می‌رود. به اساس تقویم انتخاباتی کمیسیون انتخابات، دور دوم انتخابات در هفتم ماه جوزا برگزار خواهد شد و در آن صورت ظهور برنده‌ی قطعی بیش‌تر به تأخیر خواهد افتاد. «رادیو آزادی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *