نیومن: افغانستان به سوی پیش‌رفت در حرکت است

اطلاعات روز: رونالد نیومن، رییس دیپلماسی امریکا و سفیر پیشین این کشور در کابل می‌گوید، حضور گسترده‌ی مردم افغانستان در انتخابات و برگزاری انتخابات این کشور در فضای امن، نشان‌گر حرکت به سوی پیش‌رفت است. او افزوده است، همه باور داشتند که افغانستان به سوی بحران در حرکت است، اما نظامیان این کشور با تأمین امنیت انتخابات به جهان نشان دادند که وضعیت افغانستان بهبود خواهد یافت.
او هم‌چنان گفته است: «کسانی که در امریکا باور داشتند، همه‌چیز در افغانستان به سوی نابودی در حرکت است، توجه کنند نیروهای امنیتی این کشور امنیت انتخابات را به طور خوب تأمین کردند. امریکا و همه‌ باید بدانند که پیش‌رفت در افغانستان صورت گرفته است».
برگزاری سومین دور انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی مورد استقبال شماری از کشورهای مطرح جهان و سازمان ملل قرار گرفت. سازمان ملل، بارک اوباما، رییس جمهوری امریکا، آلمان، بریتانیا، فرانسه و شماری از کشورهای دیگر جهان برگزاری انتخابات کشور را موفقانه خواندند.
در این انتخابات حدود هفت ملیون نفر واجد شرایط از مرد و زن به‌پای صندوهای رای رفته و به نامزد مورد نظرشان رای‌ دادند. نیروهای امنیتی کشور نیز در سومین دور انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی تدابیر شدید امنیتی را گرفته بودند و انتخابات نسبتاً در فضای امن برگزار شد.
هم‌چنان ناظران جهانی و داخلی نیز تأکید دارند، سومین دور انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی نسبت به انتخابات‌های گذشته شفاف برگزار شده است. فیفا پیش‌تر با نشر ارزیابی خود از جریان انتخابات اعلام کرد، با وجود تقلب و تخلف‌ها، انتخابات نسب به گذشته شفاف برگزار شده است.
با این حال، سفیر پیشین امریکا در کابل می‌گوید، انتخابات افغانستان موفقانه برگزار شد و واضحاً این کشور به ‌سوی ترقی و پیش‌رفت در حرکت است؛ اما چند آزمو‌ن دیگر را در پیش دارد. او کشور را به یک دوره‌ی آزمو‌ن ورود به دانشگاه‌ها مقایسه کرده و گفته است: «افغانستان به یک دوره‌ی مشکل دانشگاه می‌ماند که چند آزمون را در پیش دارد. این کشور در یک آزمو‌‌ن‌ کامیاب شد و برای آزمو‌‌ن‌‌های بعدی نیز تلاش کند».

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *