شورای عالی صلح از آغاز زودهنگام دور دوم مذاکره با طالبان خبر داد

شورای عالی صلح می‌گوید که روند مذاکرات این شورا با شماری از مقام‌های پیشین طالبان در امارات متحده‌ی عربی ادامه پیدا می‌کند و به‌زودی دور دوم این گفت‌وگوها آغاز خواهد شد. محمد اسماعیل قاسم‌یار، مشاور شورای عالی صلح در امور بین‌المللی گفت که دور دوم مذاکرات بعد از توافق اخیر دو‌طرف صورت می‌گیرد.
در اواخر ماه دلو سال گذشته نشستی با حضور نمایندگان شورای عالی صلح و شماری از مقام‌های طالبان به ریاست معتصم آغا جان، رییس پیشین کمیته‌ی سیاسی طالبان در شهر دبی برگزار شد. این گروه از مقام‌های سابق طالبان گفته بودند که همان‌گونه که طالبان پاکستان به خاطر صلح با دولت این کشور گفت‌وگو می‌کنند، طالبان افغانستان نیز باید با دولت افغانستان وارد گفت‌وگو شوند.
اما بعد از اين نشست، سخن‌گوی شورای مرکزی طالبان که در شهر کویته‌ی پاکستان موقعیت دارد، با نشر اعلاميه‌‌ای گفت که اشتراک کنندگان این نشست نمایندگان این گروه نیستند و تصمیم آنان را نیز قبول ندارند. در پی آن، حکومت افغانستان با استقبال از تمایل شماری از مقام‌های گروه طالبان به انجام مذاکرات صلح، اعلام کرد که از تلاش‌هایی که سبب صلح در کشور شوند، حمایت می‌کند.
اما اکنون قاسم‌یار می‌گوید که این شورا به آغاز زود‌هنگام دور دوم این مذاکرات خوش‌بین است و امیدوار است که نتایج آن نیز مثبت باشد. وی با بیان این‌که پيشرفت‌هایی در این زمينه صورت گرفته است، گفت که شوراى عالى صلح به تلاش‌هاى خود برای ادامه‌ی گفت‌وگوهای صلح با طالبان ادامه خواهد داد.
مشاور شورای عالی صلح در امور بین‌المللی گفت:‌ «گروهی که با ما مذاکره کردند، به‌شمول معتصم آغاجان، از مقام‌های با سابقه‌ی تحريک طالبان بودند؛ وزير و ديپلمات‌هاى قوى و از اعضای برجسته‌ی حکومت طالبان بودند؛ نمی‌شود نفوذ ‌آنان را زير سوال برد».
اين مقام شوراى عالى صلح ابراز اميدوارى نمود که با آغاز دور دوم مذاکرات دولت افغانستان با طالبان در امارات متحده‌ی عربی، حلقه‌ی مذاکره با طالبان وسيع‌تر شود و شمار‌ دیگری از مقام‌های ارشد طالبان در این مذاکرات سهم بگیرند. «پژواک»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *