بخشی از نتایج انتخابات امروز اعلام ‌می‌شود

اطلاعات روز: مسئولان کميسيون مستقل انتخابات دیروز در یک نشست خبری در کابل اعلام کردند که ۲۰ تا ۲۵ درصد از آرا‌ شمارش و امکان دارد بخشی از نتایج فردا (امروز) اعلام شود. آنان‌ هم‌چنان افزودند، اکثر برگه‌های نتایج انتخابات از ولایت‌ها به دفتر مرکزی این کمیسیون انتقال داده شده‌اند. به‌گفته‌ی مسئولان کمیسیون انتخابات، تا هنوز 84 درصد برگه‌های نتایج انتخابات از ولایت‌های کشور به دفتر مرکزی کمیسیون انتخابات انتقال داده شده‌ است.
سومین دور انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ 16 حمل ماه جاری برگزار شد و در حدود 7 میلیون نفر در این انتخابات اشتراک ورزیدند. پس از روز برگزاری انتخابات روند شمارش آرا آغاز شد و به گفته‌ی کمسیون انتخابات، 20 درصد آرا شمارش شده است.
قرار است بخشی از نتایج انتخاب امروز اعلام شود و نتایج ابتدایی و نهایی به ترتیب به تاریخ 4 و 24 ثور (ماه بعدی) اعلام می‌شود. نور محمد نور، سخن‌گوی کمیسیون مستقل انتخابات دیروز در کابل گفت که 84 درصد برگه‌های رای‌دهی از ولایت‌ها به دفتر مرکزی انتقال داده شده و از این میان، ٢٥ درصد آن در سیستم شمارش آرا شامل شده است.
سخن‌گوی کمیسیون انتخابات هم‌چنان افزود که تمام مواد حساس انتخاباتی، به جز از یک ولسوالی، به دفترهای ولایتی انتقال یافته است. نور محمد نور هم‌چنان هشدار داد، آرای مشکوک و غیر‌قانونی بررسی شده و در صورت ثابت شدن، همه‌ی آنان باطل خواهند شد.
او افزود، تمام آرای مشکوک از صندوق‌های رای‌دهی جدا شده است. این در حالی است بیش‌ترین شکایت‌ها از روند انتخابات علیه کارمندان کمیسیون انتخابات در کمیسیون شکایت‌ها ثبت شده‌اند. پیش‌تر کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی اعلام کرد که به ‌طور رسمی 1573 تخلف انتخاباتی در کمیسیون شکایت‌ها درج شده است.
به گفته‌ی این کمیسیون، از مجموع شکایت‌های رسمی درج شده، 772 مورد نسبت به کارمندان کمیسون انتخابات، 228 مورد آن نسبت به نامزدان ریاست جمهوری و 573 مورد شکایت نسبت به نامزدان شوراهای ولایتی است. آنان هم‌چنان تخلف کارمندان کمیسیون را جدی خواندند. اما کمیسیون انتخابات می‌‌گوید که با کارمندان دخیل در تخلف در انتخابات، برخورد قانونی خواهد شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *