مجلس نمایندگان: کارکردهای کمیسیون‌های انتخاباتی بررسی خواهند شد

اطلاعات روز: مجلس نمایندگان در جلسه‌ی دیروز این مجلس به دو کمیسیون انتخابات هشدار داد که مطابق قانون، مجلس صلاحیت نظارت را دارد و کارکردهای کمیسیون‌های انتخاباتی را بررسی خواهد کرد. نمایندگان هم‌چنان به کمیسیون مستقل انتخابات و رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی هشدار دادند که با اراده‌ی مردم بازی نکنند.
عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان خطاب به کمیسیون‌های انتخاباتی گفت، زیر تأثیر‌ هیچ‌ارگان‌ دولتی و غیر‌دولتی، افراد و نامزدان قرار نگیرند. او هم‌چنان با اشاره به این‌که کمیسیون‌های انتخاباتی به اراده‌ی مردم کم‌توجهی نکنند، تأکید کرد که مجلس با دقت روند شمارش آرا و رسیدگی به شکایت‌ها را زیر نظر دارد.
او تأکید کرد که در حال حاضر روند انتخابات در مرحله‌ی‌ حساسی قرار دارد، برگه‌های رای و شکایت‌ها به دو کمیسیون انتخاباتی رسیده؛ کمیسیون انتخابات و شکایت‌های انتخاباتی در قسمت اراده‌ی مردم کم توجه نباشند و از دقت لازم کار بگیرند.
سومین دور انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی به تاریخ 16 حمل ماه جاری برگزار شد و در حال حاضر روند شمارش آرا و رسیدگی به شکایت‌ها در دو کمیسیون انتخاباتی جریان دارد. شماری از نمایندگان مجلس در جلسه‌ی دیروز این مجلس از نتاقض‌گویی دو کمیسیون انتخاباتی به‌شدت انتقاد کردند.
عثمانی فراهی، عضو مجلس نمایندگان گفت که مسئولان کمیسیون‌ مستقل انتخابات و شکایت‌های انتخاباتی نتاقض‌گویی می‌کنند. به باور این عضو مجلس، دو کمیسیون انتخاباتی روزی گفتند که تقلب در انتخابات زیاد شده، اما روز‌ دیگر افزودند که این تقلب بر نتایج انتخابات تأثیر‌گذار نیست.
فراهی تأکید کرد که این برخورد دوگانه‌ی کمیسیون‌ مستقل انتخابات و شکایت‌های انتخاباتی نشان‌گر بازی با اراده‌ی مردم افغانستان است و به باور او، مسئولان دو کمیسیون انتخاباتی خود‌شان را از فراتر از قانونی اساسی کشور می‌دانند. هم‌چنان سمیع‌الله صمیم، عضو دیگر‌ مجلس نمایندگان تأکید کرد که باید جلو پیش‌گویی کمیسون‌های انتخابات گرفته شود.
او با اشاره به پیش‌گویی کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخابات افزود، این کمسیون ادعا دارد که تقلب در انتخابات انجام شده، در حالی‌که هنوز تقلب ثابت نشده و این پیش‌گویی است. اما کمیسیون شکایت‌های پیش‌تر اعلام کرد، 3103 مورد شکایت انتخاباتی را دریافت کرده و در حدود ١٥٧٣ مورد آن رسمى ثبت شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *