وزیر زنان: حکومت آینده به وزارت زنان صلاحیت اجرایی بدهد

اطلاعات روز: حسن بانو غضنفر، وزیر امور زنان کشور با ارائه‌ی طرحی برای بهبود وضعیت زنان تأکید کرد که حکومت آینده حداقل 25 درصد صلاحیت اجرایی را به این وزارت بدهد. براساس طرح او، حکومت آینده علاوه بر دادن صلاحیت اجرایی 25 درصدی، صلاحیت نظارت از نهادهای مدافع‌ حقوق زن را به وزارت امور زنان بدهد.
هم‌چنان در این طرح از حکومت آینده خواسته شده که برای وزارت امور زنان در تمام‌ ولایت‌های کشور دفتر‌ ایجاد کند، تا به مشکلات آن عده از زنانی که در ولایت‌های مختلف کشور مورد خشونت قرار می‌گیرند، رسیدگی شود. این طرح دیروز در یک نشست خبری در کابل از سوی وزیر امور زنان ارائه شد.
حسن بانو غضنفر، وزیر این وزارت با ارائه‌ی این طرح گفت که در حال حاضر در سطح ولسولی‌های کشور برای بهبود وضعیت زنان دفتر‌ مؤثری وجود ندارد. او تأکید کرد که اگر حکومت بعدی طرح یاد شده را بپذیرد، وضعیت زنان در سراسر کشور تا حدی بهبود خواهد یافت.
او هم‌چنان افزود، تا کنون به وزارت امور زنان صلاحیت اجرایی داده نشده و اگر حکومت بعدی به این وزارت صلاحیت اجرایی بدهد، وزارت امور زنان برای بهبود وضعیت زنان کار‌هایی را انجام خواهد داد. در 12 سال گذشته برخی وزارت‌های کشور همواره شکایت‌هایی را در مورد عدم صلاحیت اجرایی داشته‌اند.
در همین حال، شماری از فعالان حقوق زن از وزارت امور زنان کشور به‌شدت انتقاد کرده و می‌گویند، این وزارت در جریان سال‌های گذشته برای بهبود وضعیت زنان کار مؤثری را انجام نداده است. آنان اما دادن صلاحیت اجرایی به وزارت زنان را موضوع خوب توصیف کرده، ولی خواستار یک فرد شایسته در رأس این وزارت شده‌اند.
زنان افغانستان به عنوان جمعیتی عمدتاً محروم و محکوم، همیشه قربانی واقعیت‏های تلخی چون تبعیض و خشونت در این کشور بوده‌اند. هرچند سازمان ملل همواره از وضعیت زنان در افغانستان اظهار نگرانی کرده، اما کار مؤثر و کارا را انجام نداده است.
پیش‌تر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گزارشی را در مورد آمار خشونت بر زنان نشر کرد و براساس آن در شش ماه اول سال 2013، 4154 مورد خشونت بر زنان کشور صورت گرفته است. اما ارقام یاد شده تمام موارد خشونت بر زنان نيست و تعداد‌ زیادی از موارد خشونت به دلایل مختلف، از جمله ناامنی و کم‌رنگی کنترول دولت در برخی از ولسوالی‏ها، ثبت نشده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *