نتایج مقدماتی ده درصد آرا: هیچ نامزدی 50 درصد را تکمیل نتوانست

اطلاعات روز: پس از یک روز تأخیر، کمیسیون مستقل انتخابات نتایج 10 درصدی انتخابات ریاست جمهوری از 26 ولایت کشور را اعلام کرد که براساس آن، د‌کتر عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد‌زی‌ پیش‌تاز اند. از مجموع ۱۰ درصد آرای حساب شده، عبدالله عبدالله ۴۱.۹ درصد و اشرف غنی ۳۷.۶ درصد آرا را به ‌دست آورده‌اند.
در این آمار، زلمی رسول ۹.۸ درصد، عبدالرب رسول سیاف، ۵.۱ درصد، قطب‌الدین هلال، ۲.۷ درصد، گل آقا شیرزی، ۲.۲ درصد، هدایت امین ارسلا، 0.3 درصد و داوود سلطان‌زوی ۰.۵ درصد آرا را به دست آورده‌اند. این نتایج انتخابات از 26 ولایت کشور در حدود 500 هزار رای ریخته شده به صندوق‌ها به دست آمده است.
یوسف نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات دیروز پس از اعلام نتایج 10 درصدی انتخابات گفت که امکان دارد نتایج پس از بررسی کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی و شمارش باقی‌مانده‌ی آرا تغییر کند. او افزود، آرای 8 ولایت بدخشان، غور، نورستان، دایکندی، پکتیکا، وردک و غزنی در اعلام نتایج 10 درصدی محاسبه نشده است.
نادر محسنی، رییس دبیرخانه‌ی کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی دیروز در یک نشست خبری در کابل تأکید کرد که برخی از شکایت‌های انتخاباتی دارای مدارک‌ اند و امکان دارد نتایج انتخابات ریاست جمهوری را تغییر دهند. او هم‌چنان افزود که 1892 مورد شکایت دارای اسنادند و از این میان 870 مورد آن بر نتایج انتخابات تأثیرگذار است.
سومین دور انتخابات ریاست جمهوری کشور به تاریخ 16 حمل ماه جاری برگزار شد و در این انتخابات حدود 7 میلیون نفر به پای صندوق‌های رای رفتند و به نامزد مورد نظرشان رای دادند. براساس قانون اساسی، هرگاه یکی از نامزدان 50 جمع یک درصد آرا را به دست آورد، برنده‌ی انتخابات است.
قرار است نتايج ابتدایی و نهایی انتخابات به ترتیب در تاریخ 4 و 24 ثور (ماه بعدی) اعلام شود. براساس قانون اساسی کشور، هرگاه هیچ‌یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری 50 جمع یک آرا را کسب نکنند، انتخابات بین دو نامزدی که در دور اول بیش‌ترین آرا را دارند، به دور دوم می‌رود.
واکنش دو نامزد پیش‌تاز
‌عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی، پس از اعلام نتایج 10 درصدی ‌انتخابات ریاست جمهوری در نخستین واکنش‌شان از اعلام نتایج ابراز رضایت کردند. د‌کتر عبدالله عبدالله گفت که از نتایج اعلام شده راضی است و انتظار داشت نتایج همین قسم باشد. عبدالله عبدالله اما افزود که کمیسیون انتخابات کار خود را با شفافیت ادامه دهد. او به بی‌بی‌سی گفت، کمیسیون‌های انتخاباتی باید با تقلب‌ها و تخلفاتی که تا هنوز دیده شده، برخورد جدی کنند. د‌کتر عبدالله عبدالله تأکید کرد، بدون شک در هشت ولایتی که تابه‌حال نتایج انتخاباتی‌شان اعلام نشده، پیش‌تاز است. او هم‌چنان می‌گوید، در روزهای اخیر در مورد استفاده از ظرفیت‌های موجود دولتی با حامد کرزی و زلمی رسول دیدار داشته است.
از سویی هم، اشرف غنی احمدزی، نامزد‌ پیش‌تاز دیگر ریاست جمهوری دیروز در یک نشست خبری در کابل از اعلام نتایج 10 درصدی استقبال کرد و گفت، اعلام نتایج 10 درصدی انتخابات بیان‌گر تصویر کلی نتایج انتخابات نیست. او تأکید کرد که نتایج انتخابات مانند بازی مسابقه‌ی فوتبال است و ممکن در دقیقه‌ی 90 تغییر کند.
او هم‌چنان افزود که نتیجه‌ی شمارش آرای هشت ولایت باقی‌مانده نیز در اسرع وقت اعلام شود. در همین حال، مسئولان کمیسیون انتخابات می‌گویند، در روزهای آینده آمارهای بیش‌تری از نتایج انتخابات را اعلام خواهند کرد. قرار است نتایج ابتدایی انتخابات در روز ۴ ثور و نتایج نهایی در روز ۲۴ ثور اعلام شود.