ایجاد یک کمیسیون ویژه برای جلوگیری از خشونت بر خبرنگاران

اطلاعات روز: مسئولان وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور اعلام کردند که برای جلوگیری از خشونت بر خبرنگاران و رسیدگی به قضایای آنان یک کمیسیون خاص ایجاد شده است. به گفته‌ی مسئولان این وزارت، حکم منظوری این کمیسیون از سوی حامد کرزی صادر شده و تا چند روز دیگر نخستین جلسه‌‌اش برگزار خواهد شد.
وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور می‌گوید، کمیسیون ایجاد شده با‌صلاحیت است و قضایای مختلف خشونت بر خبرنگاران را بررسی و در قسمت به محاکمه کشاندن عاملان آنان تلاش می‌کند. اعضای این کمیسیون متشکل از ارگان‌های امنیتی، دادستانی کل، وزارت اطلاعات و فرهنگ و دو‌ خبرنگار است.
جلال نورانی، مشاور وزارت اطلاعات و فرهنگ به رادیو آزادی گفته است، این کمیسیون دوسیه‌های تعدادی از خبرنگارانی را که در جریان چند سال گذشته کشته و مورد خشونت قرار گرفته‌اند، نیز بررسی خواهد کرد. نورانی تأکید کرده که کمیسیون ایجاد شده برای جلوگیری از خشونت بر خبرنگاران تلاش خواهد کرد.
کمیسیون ویژه برای جلوگیری از خشونت بر خبرنگاران در حالی ایجاد شد که از چند هفته به این‌سو، خشونت بر خبرنگاران به طور چشم‌گیر در حال افزایش بوده است. پیش‌تر اتحادیه‌ی ملی ژورنالیستان اعلام کرد که دو عضو مجلس نمایندگان تعدادی از خبرنگاران را لت و کوب و تهدید به مرگ کرده‌اند.
اتحادیه‌ی ملی ژورنالیستان هم‌چنان گفته بود که شماری از مقام‌های دولتی تعدادی از خبرنگاران را لت و کوب کرده‌اند. این اتحادیه از دولت خواسته بود که برای جلوگیری از خشونت بر خبرنگاران تلاش کند و عاملان آنان را بازداشت و به پنچه‌ی قانون بسپار‌د.
در همین حال، مجیب خلوت‌گر، رییس اجرایی نهاد حمایت‌ کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان (نی‌) ایجاد کمیسیون خاص را تشریفاتی عنوان کرده است. او اما تأکید کرده است، امیدار است این کمیسیون بتواند در قسمت رسیدگی به قضایای خشونت بر خبرنگاران کار خوبی را انجام بدهد. براساس معلومات نی‌، از آغاز سال جاری تاکنون در حدود 20 قضیه‌ی خشونت بر خبرنگاران در این نهاد ثبت شده است که شامل 4 مورد قتل، 4 مورد بازداشت و بیش از 10 مورد دیگر خشونت فیزیکی است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *