وزارت خارجه: امارات سرنوشت معتصم آغا‌جان را روش کند

اطلاعات روز: سرانجام مقام‌های وزارت امور خارجه‌ی کشور ناپدید شدن معتصم آغا‌جان، رییس پیشین کمیته‌ی سیاسی طالبان در امارات متحده‌ی عربی را تأیید کرد، اما گفتند که گفت‌و‌گوها بین حکومت و مقام‌های بلند پایه‌ی امارات متحده در مورد سرنوشت متعصم آغا‌جان جریان دارد.
شکیب مستغنی، سخن‌گوی موقت این وزارت دیروز در یک نشست خبری در کابل گفت: «سران حکومت از ناپدید شدن معتصم آغا‌جان در امارات متحده‌ی عربی خبر دارند و در این زمینه با مقام‌های امارت تماس‌های مکرر گرفته‌اند، تا در مورد روشن شدن سرنوشت او گام بردارد».
او تأکید کرد که معتصم در روند صلح کشور سهم فعالی داشته و روی همین دلیل حکومت با مقام‌های ارشد امارات متحده‌ی عربی در مورد سرنوشت او گفت‌و‌گو کرده‌اند، ولی تاهنوز ‌نتیجه‌ی نداشته است. مستغنی از جزئیات گفت‌و‌گوهای حکومت با مقام‌های امارت متحده‌ی عربی خود داری کرد.
معتصم آغا‌جان در زمان حاکمیت طالبان در کشور وزیر مالیه بود و پس سقوط این گروه، به عنوان رییس سیاسی شورای رهبری طالبان موسوم به «شورای کویته» انتخاب شد. او در سال 2011 زمانی که گفت‌و‌گوهای صلح بین دولت و طالبان بر سرزبان افتاد، در شهر کراچی پاکستان مورد حمله قرار گرفت و زخمی شد.
معتصم برای تداوی به ترکیه انتقال داده شد و در سال‌های اخیر زیادتر در همین کشور به سر می‌برد. اما اخیراً که شورای عالی صلح با برخی از مقام‌ها پشین طالبان در دوبی گفت‌و‌گو کردند، او در دوبی بود. در این مذاکره حدود 16 عضو مهم گروه طالبان به رهبری معتصم آغا‌جان با شورای عالی صلح کشور در شهر دوبی‌ گفت‌وگو کردند.
به دنبال نشست دوبی، مولوی عبدالرقیب تخاری عضو ارشد گروه طالبان در شهر پیشاور پاکستان از سوی مردان مسلح ناشناس به قتل رسید. قتل او واکنش تند حامد کرزی را به دنبال داشت و گفت که تخاری و شماری از مقام‌های دیگر طالبان در گفت‌و‌گوهای روند صلح اشتراک کرده بودند.
اما طالبان پس از چندی روزی با نشر خبرنامه‌ی اعلام کرد که هیچ گفت‌و‌‌گوی بین طالبان و دولت افغانستان صورت نگرفته است و نیز معتصم آغا‌جان نماینده‌ی گروه طالبان نیست. این گروه هم‌چنان فعالیت‌های معتصم آغا‌جان را خلاف اصول برنامه‌ی طالبان دانسته بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *