وزارت مخابرات: صحبت‌های تیلفونی مقام‌های دولتی مصئون شدند

اطلاعات روز: به‌ دنبال نشر گزارشی در مورد شنود 2 میلیارد صحبت‌ تیلفونی مقام‌های کشور، وزارت مخابرات و فن‌آوری دیروز اعلام کرد که سیستم‌ جدیدی را به ‌منظور مصئون بودن صحبت‌های تیلفونی ایجاد کرده است. نصرت‌الله رحیمی، سخن‌گوی این وزارت گفت: «وزارت مخابرات با استفاده از شرکت مخابراتی سلام و ایجاد یک سیستم جدید، صحبت‌های تیلفونی رییس جمهور، معاونان و اعضای کابینه‌ را مصئون کرده است».
او تأکید کرد که این سیستم به صورت قوی ساخته شده و دیگر حلقه‌های استخباراتی کشورهای منطقه و جهان نمی‌توانند‌ صحبت‌های مقام‌های دولتی و سران کشور را شنود کنند. اما رحیمی از افشای این سیستم خود‌داری کرد و گفت: «نمی‌خواهیم این سیستم افشا شود».
در حدود سه ‌ماه پیش یک مقام پیشین اداره‌ی استخبارات امریکا اعلام کرد که استخبارات کشورش صحبت‌های تیلفونی شماری از مقام‌‌های کشورهای جهان را ثبت کرده است. این اظهارات عضو سابق استخبارات امریکا واکنش‌های تندی را به دنبال داشت و در پیوند به این قضیه برخی سفیران امریکا، مقیم اروپا احضار شدند.
اما پس از چند‌روزی، رسانه‌ها گزارش دادند که در حدود 2 میلیارد صحبت تیلفونی مقام‌های افغان نیز در اداره‌ی استخبارات امریکا ثبت شده است. این مسئله واکنش تند‌ مقام‌های دولتی، سران احزاب سیاسی، فعالان مدنی و اعضای شورای ملی کشور را به دنبال داشت.
به دنبال آن، مجلس سنا امیرزی سنگین، وزیر مخابرات و فن‌آوری کشور را استجواب کرد و خواهان وضاحت در این مورد شد. سنگین در این جلسه گفت که صبحت‌های تیلفونی مقام‌های دولتی کشور مصئون نیستند و برای مصئون کردن آن به یک سیستم مغلق و پیش‌رفته نیاز است.
او اما تأکید کرده بود که وزارت مخابرات و فن‌آوری در صدد ایجاد سیستم یاد شده است. با این حال، نصرت‌الله رحیمی، سخن‌گوی این وزارت دیروز به رسانه‌ها گفت: «سیم کارت‌های سلام برای برخی از مقام‌های دولتی توزیع شده و صحبت‌ها در این سیم کارت‌ها مصئون اند».
او هم‌چنان می‌گوید، وزارت مخابرات و فن‌آوری کشور تلاش دارد که به والیان و نمایندگان مجلس سیم کارت سلام توزیع کند، تا صحبت‌های آنان مصئون باشند. اما او تأکید کرد، نام وسیله‌‌ای را که صحبت‌های تیلفونی را مصئون کرده، افشا نمی‌کند.
در همین حال، شماری از کارشناسان مسایل سیاسی، نمایندگان شورای ملی و سران احزاب سیاسی از این اقدام وزارت مخابرات و فن‌آوری کشور استقبال کرده‌اند. آنان می‌گویند، در صورتی که صحبت‌های تیلفونی مقام‌ها و به‌خصوص ارگان‌های امنیتی مصئون شوند، استخبارات منطقه در برنامه‌های تروریستی‌شان ناکام خواهند شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *