شورای عالی صلح: معتصم آغاجان آزاد شد

اطلاعات روز: مقام‌های شواری عالی صلح کشور دیروز اعلام کردند که ملا معتصم آغاجان آزاد شده است. قاضی محمد امین وقاد، معاون شواری عالی صلح کشور گفت: «چندی پیش محدودیت‎هایی که برای ملا معتصم آغا جان در امارات متحده‌ی عربی ایجاد شده بود، ‌برداشته شده و فعلاً آزاد است».
او افزود، آغا‌جان برای ایجاد صلح میان دولت و طالبان با نمایندگان شورای عالی صلح کشور تلاش می‌کرد، اما در روزهای اخیر در امارات متحده‌، برایش محدودیت‌هایی ایجاد شده بود. او تأکید کرد که شورای عالی و به‌خصوص حامد کرزی برای آزادی ملا‌ معتصم آغا‌جان تلاش‌ کردند.
او این اقدام‌ دولت را در راستای رد‌یابی ملا معصتم آغا‌جان مؤثر خواند. معاون شورای عالی صلح تأکید کرد: «آغاجان در قسمت گفت‌و‌گوهای صلح میان دولت و طالبان تلاش دارد. دبیرخانه‌ی شورای عالی صلح نیز با او در ارتباط است». شورای عالی صلح مسئولیت اصلی گفت‌وگوهای صلح میان دولت و طالبان را بر‌عهده دارد.
معتصم آغا‌جان در زمان حاکمیت طالبان در کشور وزیر مالیه بود و پس از سقوط این گروه، به عنوان رییس سیاسی شورای رهبری طالبان، موسوم به «شورای کویته» انتخاب شد. او در سال ۲۰۱۱، زمانی که گفت‌و‌گوهای صلح بین دولت و طالبان بر سر زبان‌ها افتاد، در شهر کراچی پاکستان مورد حمله قرار گرفت و زخمی شد.
معتصم برای تداوی به ترکیه انتقال داده شد و در سال‌های اخیر زیادتر در همین کشور به سر می‌برد. اما اخیراً که شورای عالی صلح با برخی از مقام‌های پشین طالبان در دوبی گفت‌و‌گو کردند، او در دوبی بود. در این مذاکره حدود ۱۶ عضو مهم گروه طالبان به رهبری معتصم آغا‌جان با شورای عالی صلح کشور در دوبی‌ گفت‌وگو کردند.
چند روز پیش‌ مقام‌های وزارت امور خارجه‌ی کشور در کابل اعلام کردند که ملا معتصم آجان در امارات متحده‌ی عربی ناپدید شده است. مقام‌ها در این وزارت ‌تأکید کردند، گفت‌و‌گوها بین حکومت و مقام‌های بلند‌پایه‌ی امارات متحده‌ی عربی در مورد سرنوشت آغا‌جان جریان دارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *