مجلس نمایندگان وزیر صحت عامه را استجواب کرد

اطلاعات روز: ثریا دلیل، وزیر صحت عامه‌ی کشور به دلیل نبود خدمات صحی با‌کیفت، نارسایی‌ وضعیت‌ شفاخانه‌های دولتی و خصوصی دیروز از سوی مجلس نمایندگان استجواب شد. جلسه‌ی استجوابی‌ دیروز با ارائه‌ی گزارش کلی کاری وزیر صحت آغاز شد.
شماری از نمایندگان مجلس تأکید داشتند که افراد غیر‌مسلکی در دواخانه‌ها فعالیت دارند و نیز دواخانه‌ها داروهای بی‌کیفیت را به کشور عرضه می‌کنند. آنان هم‌چنان از وزیر صحت عامه انتقاد کرده و گفتند که در شفاخانه‌های خصوصی و دولتی خدمات صحی درست ارائه نمی‌شود و وزارت صحت در این قسمت کم‌کاری کرده است.
برخی نمایندگان دیگر ثریا دلیل‌، وزیر صحت عامه‌ی کشور را به فساد اداری متهم کرده و گفتند که در شماری از قراردادهای زیاد این وزارت فساد‌ شده است. آنان هم‌چنان افزودند که در روند تقرری کارمندان وزارت صحت عامه به دوستی و خویشاوندی بیش‌تر اهمیت داده می‌شود.
نمایندگان مجلس هزینه‌ی تداوی در شفاخانه‌های خصوصی را نیز مورد انتقاد قرار داده و تأکید کردند که وزارت صحت عامه در این قسمت توجه نکرده است. ثریا دلیل، وزیر صحت عامه‌ی کشور در پاسخ به سوال‌های نمایندگان مجلس گفت: «در جریان چند سال گذشته وزارت صحت عامه دست‌آورد خوبی داشته است».
او هم‌چنان افزود که وزارت صحت عامه از دواخانه‌ها نظارت دارد و در حال حاضر داروهای‌ بی‌کیفیت از دواخانه‌ها جمع‌آوری می‌شوند. بانو دلیل اما افزود: «دولت بودجه‌ی ناچیز (3 تا 4 درصد) را برای وزارت صحت عامه اختصاص داده است، در حالی که باید حداقل سالانه ۱۳ درصد بودجه‌ی ملی به بخش صحت اختصاص داده شود».
در همین حال، کبرا مصطفوى، نماينده‌ی مردم کابل در مجلس در جریان صحبت وزیر از جا برخاست و گفت که به حرف‌های ثریا دلیل اعتراض دارد. اما عبدالرووف ابراهيمى، رييس مجلس به او اجازه‌ی صحبت نداد و گفت که مطابق وظایف داخلی اعتراض شما در جریان صحبت وزیر غیر‌قانونی است.
در همین حال، نمایندگان مجلس از جاهای‌شان برخیزند و صحبت‌های وزیر صحت عامه نا‌تمام ماند. عبدالرووف ابراهیمی، ختم جلسه را اعلام کرد و از وزیر صحت کشور خواست که جواب سوال‌های نمایندگان را بعداً به گونه‌ی کتبی به مجلس ارسال کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *