واکنش‌ها به اعدام 6 شهروند افغان در ایران

اطلاعات روز: در پی اعدام شش شهروند کشور به جرم قاچاق مواد مخدر در ایران، شماری از سازمان‌های حقوق بشری کشور از حکومت به‌شدت انتقاد کرده و می‌‌گویند که در جریان چند‌سال گذشته از حقوق اتباع افغان مقیم ایران دفاع نکرده است.
سازمان حقوق بشر افغانستان اعدام شهروندان کشور در ایران را محکوم کرده و خواهان پایان این روند شده است. لعل گل لعل، رییس این سازمان گفته است: «ایران در جریان سال‌های گذشته همواره شهروندان افغان را به دلایلی اعدام کرده و بارها آن را محکوم کردیم. از حکومت غافل می‌خواهیم که به مشکلات اتباع افغان رسیدگی و از حقوق‌شان دفاع کند».
دیروز مقام‌های محلی تخار اعلام کردند که 6 باشنده‌ی این ولایت در روزهای گذشته در شهر اصفهان ایران اعدام شده‌اند و اجساد‌شان هنوز به خانواده‌‌های‌‌شان تحویل داده نشده‌اند. اما مسئولان وزارت خارجه اعدام چهار شهروند کشور در ایران را تأیید کرده و گفتند که سفارت افغانستان در ایران این موضوع را دنبال می‌کند.
با این حال، لعل گل لعل، رییس سازمان حقوق بشر افغانستان از سازمان ملل خواسته است که مسئله‌ی اعدام شهروندان افغان مقیم ایران را در دستور کارش قرار دهد. او می‌گوید که سازمان ملل باید بر ایران فشار وارد کند، تا این کشور از اعدام ظالمانه‌ی شهروندان افغان خودداری کند.
‌هرچند هنوز آمار دقیقی از اعدام شهروندان افغان در ایران ارائه نشده، اما گزارش‌ها می‌رساند که در جریان چندسال گذشته ده‌ها شهروند افغان در ایران به جرم قاچاق مواد مخدر و دلایل‌ دیگر اعدام شده‌اند. ناظران باورمندند که حق دسترسی زندانیان افغان در بازاشتگاه‌‌های ایران نقض شده و آنان بدون وکیل مدافع اعدام می‌شوند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *