نتایج قسمی 50 درصدی آرا:عبدالله اول، ارسلا آخر

اطلاعات روز: مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات نتایج قسمی 50 درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کردند. در این نتایج، د‌کتر عبدالله عبدالله با کسب ۴۴.۴ درصد آرا در جایگاه نخست قرار گرفت. یوسف نورستانی، رییس این کمیسیون در یک نشست خبری در کابل گفت که این آرا شامل ۴۹.۶۷ درصد نتایج انتخابات ریاست جمهوری است.
در این نتایج، اشرف غنی احمدزی با ۳۳.۲ درصد در رده‌ی دوم، زلمی رسول با کسب ۱۰.۴ درصد آرا در جایگاه دوم، عبدالرب رسول سیاف با گرفتن ۷ درصد در رده‌ی چهارم، قطب‌الدین هلال با کسب ۲.۷ درصد در جایگاه پنجم، گل آقا شیرزی با کسب ۱.۶ درصد در رده‌ی ششم، محمد داوود سلطان‌زوی با کسب ۰.۵ درصد در جایگاه هفتم و هدایت امین ارسلا با گرفتن ۰.۲ درصد آرا در رده‌ی هشتم قرار گرفتند.
یوسف نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات گفت که اعلام نتایج قسمی 50 درصدی، نصف آرای شمارش شده‌ی هر ولایت نیست، بل‌که از برخی ولایت‌ها بالاتر از 50 درصد و از شماری ولایت‌های دیگر کم‌تر از 50 درصد آرا شمارش شده است.
او هم‌چنان افزود که این نتایج براساس آرای پاک اعلام شده است. نورستانی تأکید کرد، آرایی که در مورد آن شکایت وجود نداشته باشد و براساس معیارهای کمیسیون انتخابات به صندوق‌ها ریخته شده باشند، آرای پاک ‌اند. نورستانی افزود که در حال حاضر آرای 1086 محل رای‌دهی مشکوک مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
رییس کمیسیون مستقل انتخابات اما تأکید کرد که درصدی‌های اعلام شده‌ی نتایج انتخابات قابل تغییر است و به گفته‌ی او، به احتمال زیاد، با شمارش آرای بیش‌تر نتایج انتخابات تغییر می‌کند. نورستانی یک بار دیگر گفت که کمیسیون مستقل انتخابات بی‌طرفی خود را حفظ می‌کند و از نامزد مشخصی حمایت نخواهد کرد.
او ‌تأکید کرد که کمیسیون مستقل انتخابات رای پاک را از ناپاک جدا خواهد کرد. قرار است نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ 4 ثور و نتایج نهایی به تاریخ 24 همین ماه اعلام شود. هرگاه هیچ‌یکی از نامزدان ریاست جمهوری 50 جمع یک درصد آرا را کسب نکند، انتخابات به دور دوم می‌رود.
سخن‌گوی کمیسیون انتخابات دیروز گفت: ‌«هنوز قضاوت در مورد نتایج انتخابات زود است، اما به احتمال زیاد، انتخابات به دور دوم می‌رود؛ کمیسیون در زمینه آمادگی دارد». عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد‌زی، دو نامزد پیش‌تاز نیز بارها اعلام کرده‌اند، اگر انتخابات به دور دوم برود، آمادگی دارند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *