خلیل‌زاد و طالبان روی پیش‌نویس خروج نیروهای خارجی از افغانستان و مبارزه با تروریزم توافق کردند

خلیل‌زاد و طالبان روی پیش‌نویس خروج نیروهای خارجی از افغانستان و مبارزه با تروریزم توافق کردند

اطلاعات روز: پنجمین دور از مذاکرات نمایندگان امریکا و طالبان در قطر پس از دو هفته به پایان رسید و مقام های ارشد دو طرف مذاکره‌کننده، پیش‌رفت‌های به‌دست آمده را شریک می‌کنند.

زلمی خلیلزاد، فرستاده‌ی ویژه‌ی امریکا در امور صلح افغانستان از پایان این نشست خبر داده و گفته است که تاکنون هیچ توافقی نهایی نیست اما همه‌ی طرف‌ها می‌خواهند که جنگ در افغانستان ختم شود.

آقای خلیل‌زاد گفته است که در نشست قبلی روی چهار مسأله‌ی اساسی با طالبان بحث کرده بود اما در مذاکرات اخیر روی پیش‌نویس دو مورد اول آن، مبارزه با تروریزم و خروج نیروهای خارجی از افغانستان توافق شده است.

او گفته است که وقتی پیش‌نویس دو مورد اول نهایی شود، طالبان و سایر افغان‌ها به‌شمول حکومت افغانستان مذاکرات بین‌الافغانی را در مورد توافق سیاسی و آتش‌بس فراگیر شروع خواهند کرد.

آقای خلیل‌زاد در سلسله‌ای از تویت‌هایش گفته است: «گام بعدی من بحث در واشنگتن و مشوره با سایر شرکا است. ما دوباره همدیگر را ملاقات می‌کنیم و تاکنون توافقی نهایی نیست مگر این‌که روی همه چیز توافق شود.»

از سوی هم گروه با طالبان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که در مذاکراتی که از 25 ماه فبروری آغاز و در 12 ماه مارچ به پایان رسیده، نماینده‌ی امریکا و هیأت طالبان روی دو موضوع مهم به‌صورت مفصل بحث کرده‌اند.

براساس این اعلامیه، خروج نیروهای خارجی از افغانستان و «استعمال نشدن خاک افغانستان به ضرر کسی» دو موضوع اساسی است که دو طرف در پانزده روز گذشته روی آن بحث کرده‌اند.

طالبان گفته‌اند که در پنجمین دور نشست آقای خلیل‌زاد و هیأت طالبان در مورد برقراری آتش‌بس و مذاکره با حکومت افغانستان بحث نکرده‌اند.

پنجمین نشست نمایندگان امریکا و طالبان درحالی به پایان رسیده است که حکومت افغانستان تاکنون در این گفت‌وگوها شرکت ندارد. طالبان تاکنون حاضر به مذاکره با حکومت افغانستان نشده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *