نهادهاي جامعه‌ی مدني: کمیسیون‌ انتخابات در باطل کردن آرا فراتر از قانون نرود

اطلاعات روز: مسئولان شبکه‌ی نهادهای جامعه‌ی مدنی یا «اکسین» در نشستی زیر نام «حمایت از شفافیت در شمارش آرا و رسیدگی به شکایت‌‌های انتخاباتی» در کابل تأکید کردند که کمیسیون انتخابات در باطل کردن آرا مطابق قانون انتخابات عمل کند. زکریا بارکزی، از مسئولان اکسین گفت، نتایج انتخابات برای شهروندان و نامزدان زمانی قابل قبول است که کمیسیون‌‌های انتخابات بی‌طرفی کامل‌شان را حفظ کنند.
او هم‌چنان تأکید کرد که برخورد مسلکی و بی‌طرفی کمیسیون انتخابات و رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی، مشروعیت انتخابات ریاست جمهوری را تضمین خواهد کرد. بارکزی افزود که کمیسیون‌های انتخابات در شمارش آرا و رسیدگی به شکایت‌های انتخابات مستقلانه عمل کنند.
او تأکید کرد: «کمیسیون انتخابات به براساس فورمه‌‌‌‌ی شمارش آرای بعضی از محلات رای‌دهی، آرا را با طل می‌کند. نظر به ماده‌ی 58 قانون انتخابات، دیدن یک فورمه‌ی شمارش آرا، مخالف قانون است». بارکزی افزود، امیدوار است که کمیسیون انتخابات در تصمیم‌گیری‌اش اختیار عام و تام را داشته باشد.
او هم‌چنان از کمیسیون‌ انتخابات و رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی خواست که در صورت رفتن انتخابات به دور دوم، آمادگی لازم را بگیرند. نتایج قسمی و 50 درصدی قسمی انتخابات ریاست جمهوری کشور اعلام شد و قرار است نتایج ابتدایی و نهایی انتخابات به ترتیب به تاریخ 4 و 24 ماه جاری اعلام شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *