هفت نفر به دلیل گازگرفتگی در یک معدن ذغال‌سنگ در سمنگان جان باختند

اطلاعات روز: منابع محلی در ولایت سمنگان تأیید می‌کنند که هفت نفر در اثر گازگرفتگی در یکی از معدن‌های ذغال‌سنگ در ولسوالی دره‌صوف بالای این ولایت جان باخته‌اند.

محمدصدیق عزیزی، سخن‌گوی والی سمنگان امروز (دوشنبه، 2 ثور) به روزنامه اطلاعات روز گفت که این افراد پس از چاشت روز یک‌شنبه در نتیجه‌ی تجمع گاز میتان در معدن دهنه‌ی تور ولسوالی دره‌صوف بالا جان باخته‌اند.

آقای عزیزی گفت که از میان این افراد چهار نفرشان از ساکنان ولایت سمنگان، دو نفرشان ساکنان ولایت سرپل و یک نفر دیگرشان ساکن ولایت بلخ بوده است.

در کمتر از دو هفته‌ی اخیر این دومین رویداد جان‌باختن کارگران معدن ذغال‌سنگ است در ولسوالی دره‌صوف بالای ولایت سمنگان رخ داده است.

به تاریخ نوزدهم ماه حمل سال جاری نیز شش نفر از ساکنان ولایت دایکندی در انفجار یک معدن ذغال‌سنگ در این ولسوالی کشته و یک نفر دیگر زخمی شده بود. این رویداد در روستای «شب‌باشک» ولسوالی دره‌صوف بالا رخ داده بود.

این در حالی است که استخراج ذغال‌سنگ به صورت سنتی و غیرحرفوی در این ولایت در چند سال اخیر افزایش یافته است و به گفته‌ی مقام‌های محلی سالانه ده‌ها نفر در اثر استخراج غیرحرفوی معادن جان خود را ازدست می‌دهند.