«هر گونه ادعا در مورد دخیل‌بودن نیروهای امنیتی در تلفات غیرنظامیان بررسی می‌شود»

اطلاعات روز: در پی ارایه‌ی گزارش ربع‌وار هیأت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) در مورد تلفات غیرنظامیان در افغانستان، دفتر شورای امنیت ملی کشور اعلام کرده است که هر گونه ادعا در مورد دخیل‌بودن نیروهای امنیتی در تلفات غیرنظامیان را بررسی می‌کند.

در اعلامیه‌ای که دیروز (چهارشنبه، ۴ ثور) از سوی دفتر شورای امنیت ملی کشور به نشر رسیده، آمده است که این شورا از این گزارش استقبال می‌کند، اما با آن موافق نیست.

در اعلامیه تأکید شده است که در گزارش یوناما، استفاده‌ی گروه طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی از مکان‌های عامه، خانه‌های مسکونی، مساجد برای حملات شان و زنان و کودکان به عنوان سپر انسانی مدنظر گرفته نشده است.

دفتر شورای امنیت ملی هم‌چنان گفته است که «شمار درست تروریستانی که در نتیجه‌ی عملیات‌های نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان کشته شده‌اند، باید از غیرنظامیان تفکیک شود».

این دفتر با اشاره بر هدایت محمداشرف غنی، رییس‌جمهوری مبنی بر جلوگیری از تلفات غیرنظامیان در جریان عملیات‌ها در ۱۳ مارچ سال ۲۰۱۹م و دستور حمدالله محب، مشاور امنیت ملی کشور مبنی بر بررسی ادعای تلفات غیرنظامیان در کشور به تاریخ ۲۷ مارچ ۲۰۱۹ گفته است که به هدف جلوگیری از تلفات غیرنظامیان در جریان عملیات نیروهای امنیتی و دفاعی مرکز تحلیل و بررسی بسته‌های عملیاتی و پالیسی حملات هوایی ایجاد شده است. در خبرنامه آمده است که شهرزاد اکبر، معاون صلح و محافظت از افراد غیرنظامیان در شورای امنیت ملی به همین منظور گماشته شده است.

در همین حال، گروه طالبان نیز در اعلامیه‌ای گفته است که گزارش یوناما از تلفات غیرنظامیان در افغانستان واقعیت ندارد.

یوناما دیروز (چهارشنبه، ۴ ثور) با نشر گزارشش از تلفات غیرنظامیان در سه ماه اول سال جاری میلادی در افغانستان، گفته است که نیروهای طرفدار دولت بیشتر از نیروهای مخالف مسلح دولت در کشتن غیرنظامیان نقش داشته‌اند.

در این گزارش آمده است که از اول جنوری الی ۳۱ مارچ سال جاری میلادی نیروهای طرفدار دولت عامل ۵۳ درصد کشتار غیرنظامیان بوده‌اند.

بر اساس این گزارش، نیروهای مخالف دولت نیز عامل ۳۹ درصد کشتار غیرنظامیان بوده‌اند و عامل هشت درصد دیگر کشتار غیرنظامیان نیز به عناصر نامشخص (نیروهای طرفدار دولت و عناصر مخالف دولت) نسبت داده شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *