سازمان ملل از طرف‌های درگیر در افغانستان خواستار توقف جنگ در ماه رمضان شد

اطلاعات روز: تدامیچی یاماموتو، نمایند خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان حلول ماه مبارک رمضان را برای مردم افغانستان تبریک گفته و از طرف‌های درگیر نیز خواستار توقف جنگ در جریان این ماه شده است.

در بیانیه‌ی دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد برای افغانستان (یوناما) که امروز (یک‌شنبه، 15 ثور) منشتر شده، به نقل از آقای یاماموتو آمده است: «امید ما این است که ماه رمضان، فرصتی را برای نزدیک شدن جوامع با هم‌دگیر در افغانستان فراهم سازد. با در نظر داشت این ماه، سازمان ملل متحد از تمامی طرف‌های درگیری خواستار توقف جنگ است.»

در بیانیه همچنان گفته شده است که خانواده‌ی سازمان ملل متحد در افغانستان همچنان متعهد به ایستادن در کنار مردم افغانستان برای تقاضا به یک افغانستان صلح آمیز، متحد و مرفه است.

سازمان ملل متحد در حالی از طرف‌های درگیر خواستار توقف جنگ شده است که به تاریخ نهم ماه جاری خورشیدی حکومت افغانستان لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح را در کابل برگزار کرد. این جرگه با حضور سه هزار و 200 نفر از تمام ولسوالی‌های کشور برای پنج روز برگزار شد.

«تعریف و چگونگی صلح با طالبان» و «تعیین حدود مذاکرات صلح» با این گروه از اهداف اساسی برگزاری این جرگه گفته شده بود. اشتراک‌کنندگان لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح در پایان این جرگه با صدور قطع‌نامه‌ی 23 ماده‌ای خواستار توقف جنگ و اعلام آتش‌بس دایمی و همه‌جانبه شدند. خواستی که یک روز پس از آن، با مخالفت گروه طالبان مواجه شد.

گروه طالبان در اعلامیه‌ای گفته که شرکت‌کنندگان لویه‌جرگه نمایندگان واقعی مردم نه، بلکه کسانی بودند که در جریان 18 سال اخیر یا در نظام کار کرده و یا هم در حال کار در نظام کنونی هستند.

از سویی هم، پیشتر زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان نیز گفته بود که او در آغاز ششمین دور گفت‌وگوهایش با نمایندگان طالبان، به این گروه تفهیم کرده است که زمان پذیرفتن صلح و به زمین گذاشتن سلاح فرا رسیده است.

در واکنش به آن، طالبان اعلام کردند که آقای خلیل‌زاد نباید به فکر به زمین گذاشتن سلاح طالبان باشد. این گروه همچنان از خلیل‌زاد خواسته بود که به امریکا تفهیم کند که از زور کار نگرفته و برای ابقای «اداره‌ی کابل» تلفات جانی و زیان مالی بیشتر ازاین متحمل نشود.

به دنبال این واکنش طالبان، زلمی خلیل‌زاد اعلام کرد که اقدام برای کاهش خشونت مسئولیت اخلاقی تمام طرف‌های جنگ است. او روز شنبه (14 ثور) در صفحه‌ی رسمی توئیتر خود نوشت که نیروهای امریکایی حاضر است برای کاهش خشونت در افغانستان اسلحه‌ی‌شان را به زمین بگذارند.

او نوشته بود: «گذاشتن سلاح به زمین از سوی تمام طرف‌ها نتیجه‌ی هر روند صلح است. توافق تمام طرف‌ها به هدف کاهش خشونت برای رسیدن به این نتیجه ضروری و مسئولیت اخلاقی است. ما آماده هستیم.»