برجسته‌شدن نقش آلمان در مصالحه‌ی افغانستان

برجسته‌شدن نقش آلمان در مصالحه‌ی افغانستان

مارکو پوتزل، فرستاده‌ی ویژه‌ی آلمان برای افغانستان و پاکستان، در دیدارش با رییس‌جمهور غنی، آمادگی کشورش برای ایفای نقش برجسته در مذاکرات صلح افغانستان و کمک به تسهیل گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را اعلام کرده است. با توجه به نقش آلمان در برپایی نظم سیاسی پس از طالبان در افغانستان، چنین به‌نظر می‌رسد که این کشور در یکی از مقاطع حساس دیگر افغانستان، سعی می‌کند نقش برجسته‌ای در مذاکرات صلح افغانستان داشته باشد.

فارغ از حضور نظامی در چارچوب مأموریت بین‌المللی مبارزه با تروریزم به رهبری ایالات متحده، آلمان پس از امریکا، بزرگ‌ترین حامی مالی افغانستان در هجده سال اخیر بوده است. این کشور، میزبان کنفرانس‌های بین‌المللی بن اول و دوم بود. کنفرانس‌هایی که در اولی، چارچوب و اساسات نظم سیاسی جدید افغانستان گذاشته شد و در دومی، گفت‌وگوها و تعهدات به حمایت و تضمین حیات این نظم، تجدید شد. اکنون و در گرماگرم مذاکرات صلح افغانستان، یک بار دیگر، این کشور در پی آن است که به دوام نقش مثبتش در ساختن افغانستان جدید پس از طالبان، همچنان یکی از چند حامی بین‌المللی اصلی افغانستان باشد.

مذاکرات صلح افغانستان میان دیپلمات‌های ایالات متحده و نمایندگان طالبان در دوحه، تا کنون دو بحث عمده داشته است و توافقاتی نیز در خصوص این دو موضوع میان دو طرف صورت گرفته است: خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و قطع حمایت طالبان از گروه‌های تروریستی بین‌المللی. اگرچه آتش‌بس یا دست‌کم کاهش درگیری‌ها و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی میان طالبان، دولت افغانستان و دیگر گروه‌های سیاسی قومی و فراقومی پس از دورهای اول مذاکرات در گفت‌وگوها میان طرفین مطرح بوده است، اما تا کنون توافق خاصی در خصوص این دو موضوع صورت نگرفته است. به‌نظر می‌رسد آلمان به‌عنوان دومین حامی بزرگ مالی و سیاسی نظام سیاسی جدید افغانستان، سعی می‌کند موضوعاتی مثل آتش‌بس و گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را -که امریکایی‌ها از وادارکردن طالبان به پذیرش آن به هر دلیلی ناتوان مانده‌اند-‌تسهیل کند. از سوی دیگر، آلمان از کشورهایی است که یکی از مهم‌ترین نقش‌ها را در ساختن نظام سیاسی جدید افغانستان داشته است. به‌نظر می‌رسد این کشور به ادامه‌ی کنفرانس‌های بن اول و دوم، فارغ از ابعاد نظامی و سیاسی مصالحه میان امریکایی‌ها و طالبان، سعی می‌کند از ارزش‌ها و مبانی نظم سیاسی جدید افغانستان حمایت کند. آنچه که اکنون از آن‌ها به‌عنوان آزادی‌های مدنی، انتخابی‌بودن دولت، حقوق زنان، آزادی بیان، حقوق بشر و موضوعات مشابه یاد می‌کنیم، در کنفرانس بن اول و با حمایت قابل توجه آلمان به‌دست آمد. چنین به‌نظر می‌رسد که این کشور به‌عنوان بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی اتحادیه‌ی اروپا و یکی از کشورهای حامی ارزش‌های مدرن نظم سیاسی و اجتماعی افغانستان، تلاش می‌کند با ایجاد زمینه‌های آغاز مذاکرات بین‌الافغانی میان طالبان، دولت و دیگر گروه‌های سیاسی داخلی و تسهیل این گفت‌وگوها، نمی‌تواند بی‌خیال سرمایه‌گذاری‌ای که روی ارزش‌های مدرن مدنی و سیاسی افغانستان جدید کرده است، باشد.