پولیس کابل: به‌خاطر تظاهرات احتمالی صبح امروز تدابیر امنیتی گرفته بودیم

اطلاعات روز: شماری از باشندگان کابل و کاربران شبکه‌های اجتماعی صبح امروز (چهارشنبه، 1 جوزا) از مسدود بودن برخی از جاده‌ها و چهارراهی‌ها در شهر کابل خبر داده و گفته‌اند که در مسیر راه‌شان با راه‌بندان مواجه شده‌اند.

این کاربران همچنان گفته‌اند که حضور افراد و موترهای نظامی را بیشتر از هر وقت دیگر در چهارراهی‌های منتهی به ارگ ریاست‌جمهوری دیده‌اند که برای بستن راه‌ها آمادگی می‌گرفتند.

برخی از کاربران نیز گفته‌اند که از سوی نیروهای امنیتی با خشونت مواجه شده‌اند. شماری هم گفته‌اند در زمانی که باید به دفتر کارشان حاضر می‌شدند، به دلیل راه‌بندان نتوانسته‌اند سر وقت حاضر شوند.

در همین حال فردوس فرامرز، سخن‌گوی فرماندهی پولیس کابل حضور افراد و موترهای نظامی در ساعات اول صبح امروز چهارشنبه در چهارراهی‌های شهر را تأیید کرد.

آقای فرامرز به روزنامه اطلاعات روز گفت که برخی تدابیر به‌خاطر تظاهرات احتمالی گرفته شده بود اما در حال حاضر براساس هدایت فرمانده پولیس کابل، تمام جاده‌ها و چهارراهی‌ها به روی ترافیک باز است.

این در حالی است که اخیرا یازده نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرده‌اند که دوره‌ی کاری رییس‌جمهور اشرف غنی به تاریخ اول جوزا پایان می‌یابد. این نامزدان همچنان گفته‌اند که کوشش می‌کنند در ابتدا از راه‌های قانونی رییس‌جمهور غنی را به کناره‌گیری از قدرت راضی کنند اما در صورتی که از این طریق به نتیجه نرسند، دست به حرکت‌های مدنی خواهند زد.

محمدحنیف اتمر، یکی از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری روز دوشنبه (30 ثور) خواستار ایجاد «حکومت سرپرست» پس از اول ماه جوزا شده و از رییس‌جمهور غنی نیز خواسته بود تا با اصرار بر ادامه‌ی کار به عزت، وقار و وجاهت ریاست‌جمهوری صدمه نزند. او در عین حال افزوده بود که صدمه زدن به عزت و وقار ریاست‌جمهوری و مشروعیت نظام، باعث ایجاد بحران خواهد شد.

براساس قانون اساسی کشور، وظیفه‌ی رییس‌جمهور در اول ماه جوزای سال پنجم، بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به پایان می‌رسد. در قانون اساسی همچنان تأکید شده است که انتخابات ریاست‌جمهوری باید ۳۰ یا ۶۰ روز پیش از پایان کار رییس‌جمهور برگزار شود.

با این حال، کمیسیون مستقل انتخابات ششم میزان سال جاری را به عنوان روز برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری تعیین کرده است.