پیروزی با دست خالی؛ تیم ملی فوتسال افغانستان شگفت‌ساز می‌شود؟

پیروزی با دست خالی؛ تیم ملی فوتسال افغانستان شگفتی‌ساز می‌شود؟

تیم ملی فوتسال زیر 20 سال افغانستان در مرحله‌ی حذفی مسابقات قهرمانی زیر 20 سال آسیا در یک بازی خیره‌کننده با نتیجه‌ی 3 بر 2 تیم قدرتمند تایلند را شکست داد. قرار است ملی‌پوشان کشور در مرحله‌ی نیمه‌نهایی به مصاف اندونیزیا برود. در کنار افغانستان، تیم‌های فوتسال ایران، جاپان و اندونیزیا به مرحله‌ی نیمه‌نهایی این مسابقات راه یافته‌اند.

مسابقات فوتسال قهرمانی زیر ۲۰ سال آسیا از روز جمعه ۲۴ جوزا به میزبانی ایران در شهر تبریز در حال برگزاری است. در این رقابت‌ها افغانستان با 14 بازیکن و شش کادر فنی حضور یافته است.

تیم ملی فوتسال افغانستان در مرحله‌ی مقدماتی با پیروزی در برابر هنگ‌‌کنگ و شکست در برابر ایران با سه امتیاز به‌عنوان تیم دوم از گروه A به مرحله‌ی یک‌چهارم نهایی صعود کرده بود. در کنار افغانستان تیم‌های ایران، تایلند، لبنان، جاپان، ویتنام، اندونیزی و عراق به مرحله‌ی یک‌چهارم نهایی رسیدند. تیم‌های هنگ‌کنگ، قرغیزستان، تاجیکستان و چین به‌ترتیب از گروه اول تا چهارم از صعود به مرحله‌ی یک‌چهارم نهایی جاماندند.

راه‌یابی تیم ملی فوتسال زیر 20 سال افغانستان به مرحله‌ی نیمه‌نهایی رقابت‌های قهرمانی آسیا از این حیث قابل توجه است که بازی‌کنان این تیم فقط 20 روز پیش از آغاز مسابقات در داخل کشور تمرین کرده بود، در حالی تیم‌های رقیب هر کدام پیش از مسابقات دست‌کم سه ماه اردوی تمرینی داخل و خارج کشور را تجربه کرده‌اند.

تیم فوتسال افغانستان روز پنج‌شنبه (23 جوزا) کشور را به مقصد ایران ترک کرد. یک روز پس از رسیدن به ایران در یک بازی دوستانه جاپان را با نتیجه‌ی 4 بر 3 شکست داد. پس از آن تیم ملی با درخشش خوب، خودش را تا مرحله‌ی نیمه‌نهایی رساند.

عبدالرزاق ممرک، مربی تیم ملی فوتسال افغانستان در مصاحبه با روزنامه اطلاعات روز، روحیه و انگیزه‌ی ملی‌پوشان کشور را عالی توصیف کرد: «اعضای تیم هم در زمان تمرینات و هم در زمان مسابقات از روحیه‌ی بالا و عالی برخوردار بوده‌اند.»

هرچند مهاجران افغان در هر شهر ایران حضور گسترده دارند، اما به گفته‌ی آقای ممرک، در سالن مسابقات حضور آنان خیلی کم‌رنگ است: «در دیدار برابر هنگ‌کنگ کم‌تر از 10 هوادار در سالن حضور داشتند و ملی‌پوشان‌شان را تشویق می‌کردند.»

تیم ملی فوتسال زیر 20 سال افغانستان در حالی به مصاف تیم‌های قدرتمند آسیا رفته و موفق شده که از حداقلی‌ترین امکانات که برای یک تیم ملی نیاز است، بهره‌مند نیست.

کارشناسان ورزش سهم بخش خصوصی در فوتسال، کم‌هزینه‌بودن این رشته‌ی ورزشی، مهاجرت به ایران و مربی خوب را از دلایل موفقیت ملی‌پوشان فوتسال کشور در رقابت‌های قهرمانی آسیا عنوان می‌کنند.

به اعتقاد نعمت رحیمی، کارشناس و خبرنگار ورزشی، از آن‌جایی که فوتسال یک بازی کم‌هزینه است، بخش خصوصی سهم فعال در آن گرفته است: «موفقیت فوتسال در افغانستان دلایل زیادی دارد. یکی از عواملش این است که فوتسال هزینه‌ی خیلی کم نسبت به سایر رشته‌ها دارد. بخش خصوصی تنها در رشته‌ی ورزشی که بسیار وارد شده و روی آن سرمایه‌گذاری کرده، فوتسال است. مثلا در هر کوچه‌ی کابل یک سالن فوتسال وجود دارد»

افزون بر این مهاجرت به ایران از دلایل دیگری است که آقای رحیمی از آن به‌عنوان عامل رشد فوتسال یاد می‌کند. به گفته‌ی او فوتسال افغانستان از ایران متأثر شده است، همانطور که کرکت افغانستان از پاکستان متأثر شده است: «شمار زیادی از بچه‌های تیم ملی در ایران تمرین کرده‌اند. حتا جوانانی در تیم ملی‌اند که در لیگ برتر فوتسال ایران بازی می‌کنند.»

آقای رحیمی رابطه‌ی خوب کادر فنی و بازی‌کنان و همین‌طور مربی فعال و حرفه‌ای را از عوامل دیگر موفقیت تیم فوتسال می‌داند.

عبدالرزاق ممرک، مربی تیم فوتسال افغانستان، از جمله‌ مهاجران افغان بود که در ایران در کنار کار، فوتبال هم تمرین می‌کرد. او در سال 1385 به کشور برگشت و کارش را به‌عنوان بازیکن در تیم‌های محلی کابل آغاز کرد. آقای ممرک در سال 1388 خورشیدی مجوز مربی‌گری فوتبال را گرفت و به این ترتیب در سال 2013 به‌عنوان مربی تیم ملی فوتسال کشور کارش را آغاز کرد. آقای ممرک در سال 2017 موفق به کسب دو نوع مجوز A و B مربی‌گری فوتبال شد. او در سال 2016 با تیم ملی فوتسال بزرگ‌سالان کشور در المپیک آسیایی که در ترکمنستان برگزار شده بود، در میان تیم‌های قدرتمند آسیا مقام چهارم را به‌دست آورد.

عبدالرزاق ممرک، مربی تیم ملی فوتسال افغانستان

آقای رحیمی معتقد است که اگر در تورنمنت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بازی‌های تدارکاتی بیش‌تر برای این تیم در نظر گرفته شود، قطعا تیم فوتسال افغانستان یکی از مدعیان درجه‌یک قهرمانی آسیا در هر دو رده‌ی پایه و بزرگ‌سالان خواهد بود.

آقای رحیمی می‌گوید که با توجه به درخشش ملی‌پوشان فوتسال، توجه دولت و فدراسیون فوتبال به این رشته خیلی کم است.

مربی تیم فوتسال می‌گوید امکاناتی که برای تیم ملی فوتسال در نظر گرفته شده، خیلی کم است و اگر قرار باشد امکاناتی در اختیار تیم قرار بگیرد، طی مراحل آن به حدی دشوار است که اعضای کادر فنی و بازی‌کنان تیم از آن منصرف می‌شوند.

به گفته‌ی آقای ممرک، از لحاظ امکانات و امتیازات، تیم ملی فوتسال افغانستان با سایر تیم‌های که در این رقابت‌ها اشتراک کرده‌اند، اصلا قابل مقایسه نیست.

تیم ملی فوتسال زیر 20 سال تنها 20 روز قبل از شروع این مسابقات اردوی تمرینی خود را در کابل آغاز کرد: «ما اردوی خیلی کوتاه‌مدتی داشتیم. وقتی خودمان را با دیگر کشورها مقایسه می‌کنیم، اصلا قابل مقایسه نیست. ایران با آن‌که میزبان است، سه ماه است که اردوی تمرینی دارد؛ اردوی تمرینی خارج از کشور و داخل کشور.»

به گفته‌ی آقای ممرک در اردوی 20 روزه‌ی که پیش از آغاز این مسابقات در کابل برگزار شد، برای هر بازیکن روزانه 500 افغانی هزینه در نظر گرفته شده بود که مصرف غذای بازی‌کنان را هم تأمین نمی‌کرد. آقای ممرک می‌گوید ملی‌پوشان دیگر کشورها از تمامی بیمه‌ها برخوردارند و رژیم غذایی منظم دارند، درحالی‌که هیچ یک از بازی‌کنان تیم ملی فوتسال حتا دستمزد ندارند و تمام مصارف به عهده‌ی خود آنان است.

او به اطلاعات روز می‌گوید که همیشه پیش از شروع مسابقه این جمله را به شاگردانش گوشزد می‌کند: «امروز یک مبارزه داریم؛ مبارزه‌ای که شما از غرور ملت‌تان دفاع کنید. برای ما لبخندی که روی لب ملت می‌نشیند و غروری که به ملت ما دست می‌دهد، بهترین دست‌آورد است.»

در مسابقات المپیک آسیایی که چهار سال قبل در ترکمنستان برگزار شد، تیم فوتسال افغانستان به مقام چهارم دست یافت، اما به گفته‌ی آقای ممرک از همان زمان تا کنون هیچ توجهی به تیم فوتسال نشد و این بی‌مهری‌ها و بی‌توجهی‌ها تا مسابقات کنونی دوام دارد.

آقای ممرک می‌گوید به‌رغم تمامی کم‌کاری‌ها و کم‌لطفی‌هایی که در حق تیم ملی ‌فوتسال می‌شود، با آن‌هم تیم ملی کشور تا یک‌قدمی قهرمانی پیش رفته است.

برای نخستین‌بار در سال 1386 تیم ملی فوتسال کشور تشکیل شد. تیم ملی فوتسال بزرگ‌سالان کشور در سال 2009 اولین دیدار بیرون از کشور را در چین تجربه کرد.