«امتحان کانکور مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی از سوی اداره‌ی ملی امتحانات گرفته می‌شود»

«امتحان کانکور مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی از سوی اداره‌ی ملی امتحانات گرفته می‌شود»

اطلاعات روز: وزارت تحصیلات عالی کشور اعلام کرده است که پس از این امتحان کانکور دانشگاه‌ها و مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی از سوی اداره‌ی ملی امتحانات گرفته می‌شود.

بری صدیقی، معین امور محصلان این وزارت که امروز (یک‌شنبه، ۲۳ سرطان) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، افزود که این تصمیم به‌منظور ایجاد شفافیت در روند امتحانات کانکور دانشگاه‌ها و مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی گرفته شده است.

آقای صدیقی افزود که تصمیم اخذ این امتحان از سوی اداره‌ی ملی امتحانات از سوی ریاست‌جمهوری کشور نیز مورد تأیید قرار گرفته است.

اداره‌ی ملی امتحانات گفته است که پس از این قرار است امتحانات کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی، معارف، برنامه‌های ماستری، شناس‌نامه‌ی الکترونیک نیز به این اداره سپرده شود.

از سویی هم عبدالقدیر خموش، رییس اداره‌ی ملی امتحانات در این نشست گفت که این اداره پس از این تمامی امتحانات ملکی را اخذ خواهد کرد.

همچنان آقای خموش با اشاره به اعلام نتیجه‌ی کانکور سراسری گفت که اکثریت اشتراک‌کنندگان از نتایج امتحان راضی اند و تعدادی هم به خاطر اشتباه در روند انتخاب رشته‌های مورد نظرشان ناراض اند.

او تصریح کرد که یکی از داوطالبان پسر در امتحان سراسری کانکور با اخذ ۳۰۳ نمره به دلیل عدم انتخاب رشته واجد شرایط مؤسسات خصوصی شناخته شده است و یک داوطلب دختر نیز با اخذ ۳۴۰ نمره به دلیل انتخاب چهار رشته‌ی نامناسب با نمره‌اش، بی‌نتیجه مانده است.

در امتحان کانکور سراسری امسال، حدود ۱۸۹ هزار دانش‌آموز نام‌نویسی کرده بودند. عبدالتواب بالاکرزی، سرپرست وزارت تحصیلات عالی در مراسم اعلام نتایج این کانکور گفته بود که از این میان ۱۷۴ هزار و ۸۷۱ دانش‌آموز امتحان کانکور را سپری کرده‌اند.

آقای بالاکرزی همچنان افزوده بود که ۶۱ هزار و ۷۹۹ نفر به موسسات تحصیلات عالی دولتی و ۷۷ هزار و ۷۱۸ نفر به نهادهای تحصیلی خصوصی راه یافته‌اند. به گفته‌ی او، ۱۵ هزار و ۱۳۰ دانش‌آموز به موسسات تحصیلی نیمه‌عالی راه یافته و ۲۰ هزار دانش‌آموز دیگر ناکام مانده‌اند.