هیأت ۱۵ نفری مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان با طالبان تعیین شد

اطلاعات روز: وزارت دولت در امور صلح کشور اعلام کرده است که هیأت ۱۵ نفری مذاکره‌‌کننده‌ی دولت افغانستان با گروه طالبان تعیین شده است.

در اعلامیه‌ای که امروز (چهارشنبه، ۹ اسد) از سوی این وزارت به نشر رسیده، آمده است که این هیأت در نتیجه‌ی رأی‌زنی‌های «مستمر و همه‌جانبه با طرف‌های ذی‌دخل داخلی و تلاش‌های جدی حکومت» از اقشار مختلف اجتماعی کشور تشکیل شده است.

در اعلامیه گرچند از اعضای این هیأت نامی برده نشده، اما تأکید شده است که در ترکیب آن تنوع سیاسی، اجتماعی و قومی در نظر گرفته شده است تا اعضای آن بتواند از «سوی جمهوری اسلامی افغانستان» با درنظرداشت ارزش‌ها و دست‌آوردهای کشور با طالبان مذاکره کنند.

این وزارت چهار روز پیش (شنبه، ۵ اسد) اعلام کرده بود که اعضای این هیأت از میان چهره‌های که قبلاً در گفت‌وگوی بین‌الافغانی دوحه شرکت کرده بودند و همچنین «افراد متخصص و مسلکی» از اقشار گوناگون از جمله علما، زنان و اعضای نهادهای جامعه‌ی مدنی انتخاب می‌شوند.

در اعلامیه‌ی این وزارت همچنان آمده بود که مذاکرات رودررو میان نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان تا یک هفته‌ی دیگر آغاز می‌شود.

پس از آن زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان گفت که مذاکرات مستقیم میان دولت افغانستان و گروه طالبان پس از به نتیجه‌رسیدن مذاکرات امریکا با طالبان آغاز خواهد شد.

آقای خلیل‌زاد در رشته‌تویتی افزوده بود: «بگومگوها درباره‌ی مذاکرات بین‌الافغانی در کابل زیاد است. برای وضاحت، این مذکرات [بین‌الافغانی] پس از این‌که ما توافقات خود را نهایی کردیم، بین طالبان و یک تیم مذاکره‌کننده‌ی موثر و ملی متشکل از مقامات ارشد دولتی، نمایندگان احزاب، جامعه مدنی و زنان انجام خواهد شد.»

هم‌زمان با این گفته‌های آقای خلیل‌زاد طالبان نیز اعلام کرده بود که مذاکرات مستقیم میان این گروه و دولت افغانستان زمانی آغاز خواهد شد که توافق‌نامه‌ی صلح نهایی و تقسیم اوقات خروج نیروهای خارجی از افغانستان اعلام شود.

سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان به روزنامه اطلاعات روز گفته بود: «پالیسی ما واضح است و آن این‌که بعد از نهایی‌شدن توافق‌نامه‌ی صلح و اعلام تقسیم اوقات برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان، ما مذاکرات افغانی را شروع کرده و با همه جهات افغانی مذاکره می‌کنیم.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *