پیکر رییس شورای علمای شیعه‌ی افغانستان به خاک سپرده شد

اطلاعات روز: پیکر آیت‌الله محمدآصف محسنی، رییس شورای علمای شیعه‌ی افغانستان امروز (سه‌شنبه، ۱۵ اسد) طی مراسمی در محوطه‌ی ساختمان «حوزه‌ی علمیه‌ی خاتم‌النبین» در کابل به خاک سپرده شد.

آقای محسنی شب گذشته (دوشنبه، ۱۴ اسد) در سن ۸۴ سالگی در اثر بیماری در کابل درگذشت.

او در سال ۱۳۱۴ خورشیدی در ولایت جنوبی قندهار متولد شده بود.

آقای محسنی تحصیلات ابتدایی‌اش را در قندهار آغاز کرد، پس از آن برای ادامه‌ی تحصیل‌اش در بخش علوم دینی به ولسوالی جاغوری ولایت غزنی رفت و از آن پس نیز به شهر نجف در عراق سفر کرد.

گفته می‌شود که او از نخستین فردی در میان علمای افغانستان است که به گونه‌ی رسمی لقب آیت‌الله (عالی‌ترین درجه در دانش مذهبی فقه جعفری) را کسب کرده بوده است.

آقای محسنی فعالیت سیاسی‌اش را با تأسیس «حزب حرکت اسلامی افغانستان» که از جریان‌های جهادی شیعه در افغانستان به حساب می‌آید، در سال ۱۳۵۷ خورشیدی آغاز کرد و عملا به «جهاد» علیه اشغال شوری سابق پیوست.

او با سقوط حکومت گروه طالبان به کابل برگشت و بعدها مدرسه و دانشگاه خاتم‌النبین را در کابل اساس گذاشت.

واکنش‌ها به درگذشت آقای محسنی

ارگ ریاست‌جمهوری کشور در اعلامیه‌ای درگذاشت آقای محسنی را یک ضایعه‌ی بزرگ برای افغانستان و جهان اسلام خوانده، گفته است که او دارای اخلاق و سجایای نیکو بوده و در پیروزی جهاد مردم افغانستان تلاش‌های خستگی ناپذیر انجام داده است.

ریاست اجرایی کشور نیز در اعلامیه‌ای آقای محسنی را از علمای نامور و چهره‌های برجسته‌ی علمی کشور خوانده، گفته است که جای شخصیت آقای محسنی در میان افغانستان خالی خواهد بود.

محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی کشور هم در اعلامیه‌ای آقای محسنی را از علمای اثرگذار در تاریخ معاصر کشور خوانده و مرگ او را ضایعه دانسته است.