GMIC

حکومت افغانستان جزئیات تفاهم‌نامه‌ی امریکا با طالبان را با دقت بررسی می‌کند

اطلاعات روز: ارگ ریاست‌جمهوری می‌گوید که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان جزئیات تفاهم‌نامه‌ی امریکا و طالبان را با رهبران حکومت وحدت ملی شریک کرده است.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری امروز (دوشنبه، 11 سنبله) در یک نشست خبری گفت که حکومت افغانستان جزئیات این تفاهم‌نامه‌ را با دقت کامل و در چارچوب منافع ملی کشور بررسی و به‌زودی دیدگاه‌ها و ملاحظات خود را با آقای خلیل‌زاد در میان خواهد گذاشت. به گفته‌ی او، آتش‌بس و آغاز گفت‌وگوهای مستقیم میان حکومت افغانستان و گروه طالبان از بخش‌های مهم این تفاهم‌نامه است.

در همین حال خلیل‌زاد در یک گفت‌وگوی ویژه با تلویزیون طلوع نیوز گفته است که براساس این تفاهم‌نامه، در مرحله‌ی نخست پنج هزار سرباز از پنج پایگاه خارج می‌شوند و در عوض طالبان خشونت را در کابل و پروان کاهش می‌دهند.

او گفته است: «در 135 روز پنج پایگاه را ترک می‌کنیم. اگر کوشش شود که نظریات یک طرف بالای دیگران قبول شود، معنایش جنگ است.»

از سویی هم آقای صدیقی همچنان گفت که حکومت افغانستان پس از بررسی جزئیات تفاهم‌نامه‌ی امریکا و طالبان، با درنظرداشت خواست‌های مردم افغانستان و با درنظرداشت نقشه‌ی راه که اعضای لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح برای حکومت تعیین کرده‌اند، ابراز نظر خواهد کرد.

او علاوه کرد که هدف حکومت افغانستان برقراری صلح و ختم جنگ است. صدیقی افزود: «ما امیدواریم هر تفاهم‌نامه‌ای که بین امریکا و طالبان امضا می‌شود منجر به صلح شود، منجر به ختم جنگ و آتش‌بس شود.»

صدیقی گفت که صلح اولویت جدی حکومت افغانستان است و به همین دلیل حکومت افغانستان از تلاش‌های جامعه جهانی برای حمایت از نقشه‌ی راه صلح حکومت قدردانی می‌کند. او ابراز امیدواری کرد که این تلاش‌ها سرانجام منجر به ختم جنگ در افغانستان شده و زمینه را برای مرحله‌ی «حساس» صلح که آغاز گفت‌وگوهای مستقیم حکومت با طالبان است، فراهم کند.

آقای صدیقی همچنان گفت که هیأت مذاکره‌کننده‌ی حکومت افغانستان برای واردشدن به مرحله‌ی دوم روند صلح و آغاز گفت‌وگوهای مستقیم آماده است.

سخن‌گوی ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: «از آنجایی که صلح یک پروسه‌ی ملی است و حکومت افغانستان این پروسه را با نگاه ملی و همه‌جانبه می بیند، رییس جمهور افغانستان همچنان از خلیل‌زاد خواست که مطالب مربوط به تفاهم‌نامه را با اقشار سیاسی کشور نیز شریک ساخته و دیدگاه و نگرانی‌هایی آنان را نیز با خود داشته باشد.»

صدیقی این اظهارات را در حالی مطرح کرد که آقای خلیل‌زاد امروز دوشنبه با حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور در حضور جان بس، سفیر امریکا در افغانستان دیدار کرده است.

در اعلامیه‌ی دفتر مطبوعاتی آقای کرزی آمده است که در این دیدار محمدیونس قانونی، محمد محقق، سید حامد گیلانی و شماری دیگر از چهره‌های سیاسی نیز حضور داشته‌اند.

براساس اعلامیه، در این دیدار چهره‌های سیاسی افغانستان بر تأمین صلح سرتاسری و پایدار در کشور تأکید کرده و در رابطه به اقدامات بعدی در روند صلح، قطع جنگ و خشونت، جدول زمان‌بندی خروج نیروهای خارجی از افغانستان و دیگر مسایل مرتبط به صلح نگرانی‌های‌شان را با آقای خلیل‌زاد مطرح کرده‌اند.

از سویی هم سخن‌گوی ریاست‌جمهوری گفت که جامعه جهانی و مردم افغانستان در 18 سال گذشته بهای سنگینی برای حفظ «جمهوریت» پرداخته و حکومت افغانستان نیز با تمام جدیت و قاطعیت از «جمهوریت» دفاع خواهد کرد.

آقای صدیقی همچنان گزارش‌ها در مورد تعویق انتخابات ریاست‌جمهوری را رد کرده، گفت که هیچ گونه بحثی در مورد تقویق انتخابات نه برای حکومت و نه برای مردم افغانستان قابل قبول است.

او افزود که انتخابات یک روند جدا از صلح است و در تاریخ تعیین‌شده‌ی آن برگزار خواهد شد. گفتنی است که کمیسیون مستقل انتخابات ششم میزان سال جاری را روز برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری تعیین کرده است.