CNS

جو بایدن: افغانستان سه پارچه است، نمی‌توانیم درستش کنیم

اطلاعات روز: جو بایدن، معاون پیشین ریاست‌جمهوری و یکی از نامزدان احتمالی حزب دموکرات امریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده‌ی این کشور گفته است که افغانستان یک کشور سه پارچه است و امریکا نمی‌تواند این کشور را درست کند.

آقای بایدن این اظهارات را در یک مناظره‌ی انتخاباتی حزب دموکرات با رقیبان خود مطرح کرده و همچنان گفته است: «وقتی که پاکستان سه ولایت افغانستان را در شرق کشور کنترل می‌کنند، افغانستان را نمی‌توانیم درست کنیم. درست شدنی نیست.»

او همچنان با اشاره به تجربیات خود، به‌صورت تلویحی راه حل فدرالیزم را برای افغانستان پیشنهاد کرده است. براساس این پیشنهاد بایدن، نیروهای امریکایی از افغانستان خارج شوند و در عوض پاکستان پایگاهی برای این سربازان در اختیار امریکا بگذارد تا واشنگتن بتواند به جلوگیری از حملات تروریستی از افغانستان به امریکا ادامه بدهد.

این نامزد احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 میلادی امریکا تأکید کرده است که نیروهای امریکایی می‌توانند با پرواز از پایگاه‌ها «عملیات ضدتروریستی» خود را در افغانستان ادامه دهند.

از سویی هم شمار دیگر از نامزدان احتمالی حزب دموکرات در این مناظره‌ی انتخاباتی موضع‌های مختلفی در این مورد اتخاذ کرده‌اند. الیزابت وارن به خروج نیروهای امریکایی از افغانستان حتی بدون صلح با طالبان تأکید کرده و اندرو یانگ نیز به پایان جنگ در افغانستان وعده داده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *